Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit

24-05-2024
Onderwerp
Overig

Sinds 1 juli 2024 zijn werkgevers met 100 of meer werknemers verplicht om gegevens te verzamelen over de werkgebonden mobiliteit van hun personeel. Dit houdt in dat ze informatie moeten inwinnen over hoe werknemers van en naar hun werk reizen, en voor zakelijke reizen.

Doel van de Gegevensverzameling

Het doel van deze verplichting is om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. De CO2-uitstoot door werkgebonden mobiliteit is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Welke gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers moeten de volgende gegevens verzamelen:
• aantal kilometers afgelegd door werknemers voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, gesplitst naar vervoerswijze (auto, fiets, OV, etc.) en brandstoftype (benzine, diesel, elektrisch, etc.).
• aantal zakelijke reizen gemaakt door werknemers, gesplitst naar vervoerswijze,
• doel van de zakelijke reizen

Hoe de gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers zijn vrij om te kiezen hoe ze de gegevens verzamelen, zolang de gegevens maar aan de volgende eisen voldoen:
• betrouwbaar
• volledig
• beveiligd

Werkgevers kunnen gebruikmaken van verschillende tools om de gegevens te verzamelen, zoals enquêtes, reisregistratiesoftware of mobiliteitsapps.

Rapportageverplichting

De verzamelde gegevens moeten jaarlijks worden gerapporteerd aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit moet uiterlijk 30 juni 2025 gebeuren voor het jaar 2024.

Wat zijn de voordelen van deze gegevensverzameling?

Naast het bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot, kan gegevensverzameling van de werkgebonden mobiliteit ook andere voordelen hebben voor werkgevers, zoals:
• inzicht in de mobiliteitskosten: Werkgevers krijgen inzicht in hoeveel geld hun werknemers besteden aan mobiliteit. Deze informatie kan worden gebruikt om mobiliteitskosten te besparen, bijvoorbeeld door te onderhandelen met leveranciers of door mobiliteitsaanbiedingen te introduceren
• verbeteren van de mobiliteit van werknemers: Werkgevers kunnen de verzamelde gegevens gebruiken om de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren, bijvoorbeeld door carpoolprogramma's te introduceren of door fietsplannen aan te bieden
• stimuleren van duurzame mobiliteit: Werkgevers kunnen de gegevens gebruiken om hun werknemers te stimuleren om duurzamer te reizen, bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken voor het gebruik van het OV of door elektrische fietsen aan te bieden

Wat zijn de uitdagingen van de gegevensverzameling?

Er zijn ook een aantal uitdagingen verbonden aan gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit:
• privacy: Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de privacy van hun werknemers wordt gewaarborgd bij het verzamelen en verwerken van gegevens
• kosten: Het kan voor werkgevers kosten met zich meebrengen om de benodigde tools en processen te implementeren.

administratieve last: Het verzamelen en rapporteren van de gegevens kan een administratieve last zijn voor werkgevers

Ondersteuning voor werkgevers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt werkgevers ondersteuning bij het voldoen aan de rapportageverplichting. Zo is er op de website van de RVO een handreiking beschikbaar met informatie over de verplichting en tips voor het verzamelen van de gegevens. Daarnaast kunnen werkgevers ook contact opnemen met de RVO voor vragen.

Conclusie invoering WPM

Gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit is een belangrijk instrument om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van hun werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Hoewel er een aantal uitdagingen zijn verbonden aan de verplichting, zijn er ook voordelen voor werk

Andere nieuwsberichten

Airco Controle – Waarom belangrijk?
22-04-2025

Airco Controle – Waarom belangrijk?

Geen koele lucht, beslagen ramen of een muffe geur? Grote kans dat je airco snakt naar een onderhoudsbeurt. Veel automobilisten vergeten hun airco, terwijl een simpele controle problemen én kosten kan voorkomen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Lees verder
Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen
18-04-2025

Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen

Stel je voor: je rijdt op de snelweg, het regent keihard en ineens voelt je auto alsof hij loskomt van de weg. Geen grip, geen controle. Dát is aquaplaning. Eng? Zeker. Maar geen paniek – je kunt het vaak voorkomen en weet je wat? Ook als het gebeurt, kun je veilig blijven. In deze blog leggen we uit hoe.

Lees verder
Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld
17-04-2025

Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld

Fietslease is in 2025 uitgegroeid tot een van de meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden. Steeds meer organisaties omarmen het als slimme manier om duurzaam vervoer te stimuleren, medewerkers vitaal te houden en aantrekkelijker te worden als werkgever. Met de fietsleaseregeling van Oostendorp Lease geef je je medewerkers alle vrijheid om te kiezen wat bij hen past, met maximaal gemak, fiscaal voordeel en zonder verrassingen.

Lees verder
Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten
24-03-2025

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten

Heb je autopech of schade en weet je niet wie je moet bellen? Je bent niet de enige: pechhulp en schadehulp worden vaak door elkaar gehaald. Toch is het verschil essentieel om snel de juiste hulp te krijgen. In deze blog leggen we kort en krachtig uit wat het verschil is én waar je direct terechtkunt.

Lees verder
De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024
14-02-2025

De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024

De autoleasemarkt is volop in beweging. In 2024 zien we een aantal interessante ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes van zakelijke en particuliere leaserijders. Van de groei in elektrisch rijden tot de blijvende populariteit van compacte SUV’s. Dit zijn de tien belangrijkste trends in de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Lees verder
Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw
17-01-2025

Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw

Elk jaar worden de verkeersboetes in Nederland opnieuw vastgesteld. Voor de meeste verkeersboetes betaal je in 2025 ongeveer €10 meer dan in 2024. Deze aanpassing is het resultaat van een indexering van 3,2% op basis van de consumentenindex, bedoeld om boetes in lijn te houden met inflatie. Naast de verkeersboete betaal je administratiekosten, deze blijven ongewijzigd op €9.

Lees verder
Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement
16-01-2025

Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Lees verder
Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding
18-12-2024

Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding

Op zaterdag 7 december 2024 is de nieuwe snelweg A24, bekend als de Blankenburgverbinding, officieel geopend. Deze 4,5 kilometer lange verbinding tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg is de eerste snelweg in Nederland met elektronische tolheffing (e-TOL).

Lees verder
Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips
12-12-2024

Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips

De winter is in aantocht! Voor de actieradius van je Hybride of EV kan kou een uitdaging zijn. Met 7 slimme, praktische tips rijd je deze winter zuinig én zonder zorgen.

Lees verder