PHEV’s vanaf 1 januari 2025 een stuk minder aantrekkelijk geprijsd in Nederland

07-06-2024
Onderwerp
Elektrisch rijden

Auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn (PHEV), dus zowel met een brandstof- als een elektromotor, zijn in ieder geval op papier zuinig en zodoende zorgt de lage bpm ervoor dat ze scherp geprijsd zijn in ons land. De praktijk is echter weerbarstiger, want ze zijn alleen zuinig als de berijder ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Om die reden wordt de CO2-emissie per 1 januari 2025 op een andere manier berekend, waardoor PHEV’s ook in ons land een stuk prijziger worden.

Voorstander van PHEV-modellen stellen dat dit soort auto’s the best of both worlds biedt: dankzij de elektromotor kun je een deel of misschien zelfs wel al je woon-werkkilometers elektrisch en dus emissievrij afleggen, en als je eens wat langere rit moet maken en de elektrische actieradius (vaak maximaal een kilometer of 100) niet toereikend is, dan helpt de brandstofmotor je om door te kunnen rijden. Je hoeft dus niet te zoeken naar laadmogelijkheden en voor veel mensen is de elektrische actieradius toereikend voor hun dagelijkse ritten. Je kunt een PHEV dus emissievrij rijden, als je tenminste elke keer de accu oplaadt door hem aan te sluiten op een laadvoorziening. Dat zorgt ervoor dat dit soort modellen een lage theoretische CO2-emissie hebben en er zodoende een laag bedrag aan bpm over wordt berekend. Dat zorgt voor bijzondere situaties, want grote SUV’s kunnen met dergelijke aandrijflijnen daardoor wel tienduizenden euro’s goedkoper zijn dan vergelijkbare modellen met benzinemotoren, en dat terwijl ze vaak meer vermogen bieden omdat ze over twee krachtbronnen beschikken. Zo stoot een BMW X5 xDrive50e (in ieder geval op papier dus) 18 gram per kilometer uit, waar de benzineversie zonder elektro-ondersteuning rond de 200 gram per kilometer zit.

Ook in de lagere segmenten slaat de balans door in het voordeel van de PHEV-modellen, waardoor tal van importeurs ervoor kiezen om de reguliere benzineversies met minder vermogen (die een vergelijkbare prijs hebben of zelfs duurder zijn) helemaal niet aan te bieden in ons land.

Waarom zou je immers meer betalen voor minder vermogen?

Daadwerkelijke verbruik afhankelijk van rijstijl

Tegenstanders stellen echter dat er bij PHEV’s sprake is van een soort belastingontwijking, omdat het daadwerkelijke verbruik enorm afhankelijk is van de rijstijl en ook het laadgedrag van de bestuurder. Als deze zoals gezegd niet te veel kilometers rijdt en netjes elke keer de auto aan de lader hangt, dan zal er (afgezien van bijvoorbeeld vakantieritten) inderdaad sprake zijn van volledig emissievrij rijden. Als de accu echter niet wordt bijgeladen en/of als bestuurders regelmatig ritten maken die veel langer zijn dan de elektrische actieradius (in de praktijk 60 tot 80 kilometer), dan is een PHEV als gevolg van de elektromotor en het accupakket vooral zwaarder dan modellen met enkel een brandstofmotor en zodoende zeker niet zuiniger.

Verkeerde belastingberekening

Dat maakt het erg lastig om tot een officieel CO2-cijfer voor PHEV’s te komen dat in de praktijk ook daadwerkelijk wordt gehaald. Dit leidt niet alleen in ons land tot een mogelijk verkeerde belastingberekening, ook in de landen om ons heen zijn autobelastingen vaak op de emissie van CO2 gebaseerd. Daarnaast moeten autofabrikanten wereldwijd aan alsmaar strenger wordende normen op het gebied van CO2-emissie voldoen en onder bepaalde vlootgemiddeldes blijven. PHEV’s leveren een belangrijke bijdrage aan het verlagen van die gemiddelde uitstoot van de modellengamma’s van de verschillende merken.

Einde belastingvoordeel vanwege Euro 6e-bis en Euro 6e-bis-FCM

Dat is reden voor de EU om in te grijpen, en daarmee komt per 1 januari volgend jaar een einde aan het belastingvoordeel dat PHEV’s hebben. Er wordt gewerkt aan andere coëfficiënten om de CO2-uitstoot te berekenen, met de benamingen Euro 6e-bis en Euro 6e-bis-FCM. Daarbij wordt nog steeds de WLTP-testmethode als basis gehanteerd. Het verschil is echter dat voortaan bij plug-in hybride-modellen bij de metingen de accu wordt leeggereden, waarna het energieverbruik met een lege accu in kaart wordt gebracht. Dat leidt tot een wellicht meer realistische CO2-emissie. Vervolgens wordt bij de berekening de ‘Utility Factor’ gehanteerd. Deze is afhankelijk van de afstand die er puur op de elektromotor kan worden gereden en verlaagt de theoretische CO2-uitstoot. Hoe verder de betreffende auto kan rijden op de elektromotor, hoe hoger de UF en hoe lager de vastgestelde CO2-emissie.

Per 1 januari 2027 gaat de Euro 6e-FCM norm nog een tandje verder dan de zojuist kort toegelichte Euro 6e-bis norm. FCM is een afkorting van ‘Fuel and energy Consumption Monitoring’. Dit behelst dat er bij de berekening van de CO2-uitstoot wordt gewerkt met data die in de tussenliggende periode wordt verzameld door een On Board Fuel and energy Consumption Monitoring-systeem. Oftewel, verbruikscijfers uit de praktijk.

Verdubbeling van theoretische CO2-emissie

Wat dat in de praktijk betekent, is door de International Council on Clean Transportation (ICCT) gedemonstreerd aan de hand van de BMW X1 xDrive25e, een model overigens van de vorige generatie dat in ons land niet meer leverbaar is. Het voorbeeld is echter ook representatief voor andere PHEV-modellen. De genoemde BMW had een theoretische CO2-emissie van circa 45 gram per kilometer. De ICCT stelde dat de invoering van de Euro 6e-bis emissienorm de theoretische CO2-emissie zou verdubbelen naar 96 gram per kilometer, een fors verschil dus. De ingebruikname van de Euro 6e-bis-FCM zou dit zelfs doen stijgen naar 122 gram per kilometer.

Dit zou duizenden euro’s aan bpm schelen, hoewel het uiteraard zou kunnen dat er in ons land ook een andere bpm-tabel gehanteerd gaat worden. Het is dus nog even afwachten hoe een en ander in de praktijk gaat uitpakken, maar een ding is duidelijk: het grote belastingvoordeel op PHEV’s is vanaf 1 januari volgend jaar voorbij. Wie daar dus nog van wil profiteren, moet snel handelen.

Andere nieuwsberichten

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd
12-06-2025

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd

De Toyota Aygo X krijgt in 2026 een complete make-over. Niet alleen het uiterlijk is vernieuwd, maar voor het eerst verschijnt deze populaire stadsauto ook als full hybrid. Benieuwd wat er allemaal verandert? We zetten de belangrijkste vernieuwingen voor je op een rij.

Lees verder
AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders
06-06-2025

AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders

De Hyundai INSTER is compact, elektrisch en perfect voor de stad. Maar hij verrast op meer vlakken. Ruim vanbinnen, rijk uitgerust en met slimme technologie die je niet verwacht in dit formaat.

Lees verder
Onderhoud per brandstoftype: benzine, hybride en elektrisch
02-06-2025

Onderhoud per brandstoftype: benzine, hybride en elektrisch

Elke auto vraagt passend onderhoud per brandstof. In deze blog lees je wat je moet controleren en vervangen voor benzine-, diesel-, hybride- en elektrische auto’s. Zo blijft je auto veilig en betrouwbaar.

Lees verder
Groot of klein onderhoud: dit moet je weten
02-06-2025

Groot of klein onderhoud: dit moet je weten

Het is weer tijd voor onderhoud. Maar is een kleine beurt voldoende, of is groot onderhoud nodig? Veel autobezitters vragen zich dit af. In deze blog leggen we uit wat er bij elke beurt gebeurt en helpen we je kiezen welke onderhoudsbeurt jouw auto nodig heeft.

Lees verder
Autovakantie gepland? Check dit even, vóórdat je de weg op gaat
30-05-2025

Autovakantie gepland? Check dit even, vóórdat je de weg op gaat

De koffers zijn gepakt, de route ligt klaar en iedereen heeft er zin in: tijd voor je autovakantie! Maar voordat je vol enthousiasme de snelweg op draait, is er één belangrijk punt dat vaak wordt vergeten: de auto zelf. Want of je nu richting de Alpen, de Franse kust of het Italiaanse platteland rijdt – een goede voorbereiding van je voertuig maakt het verschil tussen zorgeloos genieten of pech aan de kant van de weg. In deze blog lees je wat je zélf kunt controleren vóór vertrek: van vloeistoffen tot banden, van remmen tot verlichting. Ook check je of je airco nog naar behoren werkt, en ontdek je welke documenten en spullen verplicht zijn in het buitenland. Zo ga je met een gerust hart op pad – en voorkom je onaangename verrassingen onderweg. Dus: nog even deze checklist doornemen, en dan... gáán!

Lees verder
AUTOTIP: Toyota Aygo X - dé stadsauto die groter denkt
23-05-2025

AUTOTIP: Toyota Aygo X - dé stadsauto die groter denkt

De stad vraagt om slimme auto’s. Niet te groot, makkelijk te parkeren en zuinig in gebruik. Dat snappen we. Maar eerlijk is eerlijk – het oog wil ook wat. En daar scoort de Toyota Aygo X punten. Lees meer over de Aygo X.

Lees verder
Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland
09-05-2025

Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland

Als je met de auto op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. In veel Europese landen gelden specifieke regels over welke uitrusting je verplicht in je voertuig moet hebben. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes of andere ongemakken.

Lees verder
Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard
08-05-2025

Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard

Per 1 juli 2025 openen we een nieuwe Toyota-vestiging in Valkenswaard. Daarmee breiden we ons netwerk uit naar 9 locaties in Zuid-Nederland, zodat we jou nog beter van dienst kunnen zijn – dichtbij huis, met de service die je van ons gewend bent.

Lees verder
Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss
01-05-2025

Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss

We breiden uit! Vanaf vandaag, 1 mei, ben je van harte welkom bij onze gloednieuwe Suzuki-vestiging in Oss. Met deze uitbreiding versterken we onze positie in de regio én zetten we een mooie stap in onze samenwerking met Suzuki.

Lees verder