Voor bestelauto’s moet je straks BPM betalen, behalve elektrische. Hoe zit dat?

01-02-2024
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Leasen

Niet elke ondernemer weet het wellicht, maar naast de BTW-teruggave van je aangeschafte bestelauto heb je ook een ander voordeel. Je hoeft geen BPM te betalen, op dit moment althans. Bestelauto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van BPM

Momenteel is het merendeel van de rijdende bestelauto’s een diesel. Deze hebben het voordeel dat hierover geen BPM hoeft te worden betaald. Iets wat bij personenauto’s wel het geval is. Bestelauto’s waren namelijk jarenlang vrijgesteld van BPM, ook wel bekend als de bpmvrijstelling of ondernemersvrijstelling.

Ondernemersvrijstelling verdwijnt

Dit voordeel, wat onderhand als gemeengoed beschouwd werd, verdwijnt per 2025. De overheid wil namelijk elektrisch rijden stimuleren en schaft daarom de bpm vrijstelling voor niet-elektrische bedrijfswagens af. Dit betekent dat net als bij personenauto’s de BPM voortaan op basis van het aantal gram CO2-uitstoot berekent én doorbelast wordt. Voor een kleine bestelauto zoals de Volkswagen Caddy komt dit neer op ongeveer 8.000 euro aan BPM. Bij grote bestelauto’s zoals de Mercedes-Benz Sprinter betekent dit ongeveer 16.000 euro BPM die je dient te betalen. Gemiddeld is het 12 à 13.000 euro.

Die bpm ‘meerprijs’ geldt dus niet voor elektrische bestelauto’s. Zij krijgen van de overheid dat voordeeltje. De overheid wil namelijk elektrisch rijden stimuleren. Dit doen zij door fiscale voordelen te geven aan hen die kiezen voor een elektrische bestelauto.

Verhoging wegenbelasting?

Naast een wijziging in de BPM was er eerst ook sprake van een verhoging van de wegenbelasting. Per 2025 zou de MRB (Motorrijtuigen Belasting) met 15% verhoogd worden en een jaartje later, 2026, gaat deze nog eens met 6,96%. Deze belastingplannen zijn vooralsnog niet door de Tweede Kamer goedgekeurd.

Nu overstappen op elektrisch?

Of je nu al moet overstappen op een elektrische bestelauto hangt van jouw situatie af. Belangrijkste aspect om op te letten: ‘wat is je werkgebied?’. Kom je de aankomende jaren niet in een zero emission zone. Dan hoef je om die reden niet nu al over te stappen op elektrisch. Het is tevens ook niet zo dat je vanaf 2025 helemaal niet met je dieselbus die zone in komt. Afhankelijk van milieuvriendelijkheid van je bestelauto (is het een Euro 5 of Euro 6 bestelauto?) zijn er uitzonderingen. De leeftijd en milieuvriendelijkheid van je bestelauto bepalen of je eventueel tot 2028 nog met je dieselbestelauto de stad in mag of niet.

Toch nog door dieselen?

Neem contact op met ons op om te kijken of je voor jouw wagenpark misschien al moet beginnen met elektrificeren of niet. Wellicht is het voor jou nog interessant om met een diesel door te blijven rijden. Met de aankomende BPM heffing kun je snel € 10.000,- besparen als je in 2024 voor een nieuwe dieselbestelauto kiest.

In beide gevallen (diesel of elektrisch) kunnen we kijken wat er voor nodig is om je wagenpark toekomstproof te maken. Moet je op dit moment een laadpaal plaatsen voor je eigen auto’s of voor die van je klanten? Of is het verstandig om nu al een verzwaarde netaansluiting aan te vragen terwijl je hem pas over een paar jaar nodig hebt? We denken met je mee!

Neem contact op

Andere nieuwsberichten

Airco Controle – Waarom belangrijk?
22-04-2025

Airco Controle – Waarom belangrijk?

Geen koele lucht, beslagen ramen of een muffe geur? Grote kans dat je airco snakt naar een onderhoudsbeurt. Veel automobilisten vergeten hun airco, terwijl een simpele controle problemen én kosten kan voorkomen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Lees verder
Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen
18-04-2025

Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen

Stel je voor: je rijdt op de snelweg, het regent keihard en ineens voelt je auto alsof hij loskomt van de weg. Geen grip, geen controle. Dát is aquaplaning. Eng? Zeker. Maar geen paniek – je kunt het vaak voorkomen en weet je wat? Ook als het gebeurt, kun je veilig blijven. In deze blog leggen we uit hoe.

Lees verder
Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld
17-04-2025

Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld

Fietslease is in 2025 uitgegroeid tot een van de meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden. Steeds meer organisaties omarmen het als slimme manier om duurzaam vervoer te stimuleren, medewerkers vitaal te houden en aantrekkelijker te worden als werkgever. Met de fietsleaseregeling van Oostendorp Lease geef je je medewerkers alle vrijheid om te kiezen wat bij hen past, met maximaal gemak, fiscaal voordeel en zonder verrassingen.

Lees verder
Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten
24-03-2025

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten

Heb je autopech of schade en weet je niet wie je moet bellen? Je bent niet de enige: pechhulp en schadehulp worden vaak door elkaar gehaald. Toch is het verschil essentieel om snel de juiste hulp te krijgen. In deze blog leggen we kort en krachtig uit wat het verschil is én waar je direct terechtkunt.

Lees verder
De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024
14-02-2025

De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024

De autoleasemarkt is volop in beweging. In 2024 zien we een aantal interessante ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes van zakelijke en particuliere leaserijders. Van de groei in elektrisch rijden tot de blijvende populariteit van compacte SUV’s. Dit zijn de tien belangrijkste trends in de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Lees verder
Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw
17-01-2025

Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw

Elk jaar worden de verkeersboetes in Nederland opnieuw vastgesteld. Voor de meeste verkeersboetes betaal je in 2025 ongeveer €10 meer dan in 2024. Deze aanpassing is het resultaat van een indexering van 3,2% op basis van de consumentenindex, bedoeld om boetes in lijn te houden met inflatie. Naast de verkeersboete betaal je administratiekosten, deze blijven ongewijzigd op €9.

Lees verder
Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement
16-01-2025

Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Lees verder
Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding
18-12-2024

Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding

Op zaterdag 7 december 2024 is de nieuwe snelweg A24, bekend als de Blankenburgverbinding, officieel geopend. Deze 4,5 kilometer lange verbinding tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg is de eerste snelweg in Nederland met elektronische tolheffing (e-TOL).

Lees verder
Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips
12-12-2024

Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips

De winter is in aantocht! Voor de actieradius van je Hybride of EV kan kou een uitdaging zijn. Met 7 slimme, praktische tips rijd je deze winter zuinig én zonder zorgen.

Lees verder