Alles wat jij (nu) moet weten over BPM

30-10-2023
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Overig

Alles wat jij (nu) moet weten over BPM

De wetgeving omtrent de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM, verandert. Niet voor iedereen maar wel voor een grote groep. En ook niet per direct maar op 1 januari 2025. En ondanks dat ‘t nog even duurt, is het verstandig voor die groep die daar als eerste de gevolgen van voelt, om nu vast in actie te komen. Waarom? Dat vertellen we in dit artikel. Maar eerst: de huidige stand van zaken. Want wat is BPM? Waar staan we en hoe zijn we hier gekomen?


Wat is BPM eigenlijk?

BPM staat dus voor de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Iedereen die een nieuwe auto of motor koopt of er eentje uit het buitenland importeert, betaalt deze belasting. De hoogte van dit bedrag is, voor bestelauto's, afhankelijk van de netto-cataloguswaarde van het voertuig. Wat personenwagens betreft bepaalt de CO2-uitstoot van het voertuig sinds 2013 de BPM. Je betaalt namelijk een X-bedrag per gram uitstoot CO2.


Koop je een tweedehandsauto, dan hebben we het over een rest-BPM. De hoogte van de rest-BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Als je een auto leaset (private, operational of anders), dan is de BPM verwerkt in je maandelijkse leasebedrag.

En even voor de duidelijkheid: onder bedrijfswagens verstaan we personenauto's én bestelauto's.


Anno oktober 2023 zijn er diverse vrijstellingen en uitzonderingen van kracht. Twee zijn er het noemen waard:

  • Auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen betalen geen BPM.
  • Bedrijfswagens en gehandicaptenvervoer ook niet.

Een compleet overzicht van alle regels over het wel of niet aangifte doen van BPM, vind je hier.


Waar staan we nu?

De huidige wet stamt uit 1992 en verving de bijzondere verbruiksbelasting uit de jaren ‘60. Sindsdien is de BPM-heffing vaak onderwerp van gesprek geweest -discussie zelfs. Veel mensen vinden de structuur onduidelijk en het bedrag te hoog. Anderen vinden dat de BPM op een andere manier verrekend moet worden.


Er zijn verschillende redenen waarom de Nederlandse overheid BPM heft. Een belangrijke reden is het stimuleren van elektrische voertuigen. Omdat je daar dus geen BPM over betaalt, worden elektrische voertuigen aantrekkelijker gemaakt voor (in ieder geval) particulieren.

Maar de groep die wordt gestimuleerd elektrisch te gaan rijden, wordt dus per 1 januari 2025 uitgebreid.


Wat verandert er? Per wanneer en voor wie?

Je las net dat de overheid door middel van de BPM-heffing het elektrische rijden stimuleert. Tot nu werden bedrijfswagens uitgesloten: diens eigenaren betalen vooralsnog géén BPM. Dat gaat dus veranderen per 1 januari 2025.

De kosten voor personenwagens: € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Uitrekenen wat dit voor jou betekend? Op Belastingdienst.nl staat hierover:

"De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW."




"En hoe zit het dan met de bpm als ik een bestelauto als bedrijfswagen heb?"

Goede vraag. Daarover zegt de Belastingdienst dit:

"De bpm voor een bestelauto of kampeerauto is een percentage van de netto-catalogusprijs, min een eventuele aftrek of plus een toeslag. Wat voor uw bestelauto of kampeerauto geldt, hangt af van de brandstof."



Maar wacht, er is méér

Daarnaast verandert er per 1 januari 2025 nóg iets belangrijks. Of liever gezegd: er wordt een bestaande regeling uitgebreid die dezelfde groep raakt, de bedrijfseigenaren. Want op dezelfde datum worden de zogenoemde zero-emissiezones van ons land uitgebreid. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zones binnenrijden. Welke gemeenten dat precies zijn, is nog een beetje onduidelijk. Wel weten we dat het er 30 tot 40 zullen zijn.
Overigens mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden.


Waarom zijn deze wijzigingen noodzakelijk?

Hier kunnen we vrij kort over zijn. En het is best logisch, eigenlijk. Want beredeneerd vanuit de overheid: hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe meer mensen bijdragen aan het halen van onze klimaatdoelstellingen. Ook de drukte in de stadcentra van onze (grootste) gemeentes wordt teruggedrongen wat onder andere onze luchtkwaliteit verbetert.



Bron afbeelding ' Zero-emissiezones in Nederland': NOS.nl



Ons advies: kom nu in beweging!

Oké, een hoop informatie. De twee belangrijkste onderwerpen weer even op een rij:

  • Per 1 januari 2025 betalen ook eigenaren van bedrijfswagens BPM over de voertuigen die ze op of ná deze datum op hun naam zetten.
  • Op dezelfde datum worden de zero-emissiezones van Nederland uitgebreid met 30 tot 40 nieuwe gemeenten/zones.

Een logisch gevolg van deze wijzigingen, is dat eigenaren van (vooral verouderde) bedrijfswagens een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen willen aanschaffen. Niet in de laatste plaats omdat veel eigenaren ook locatieafhankelijk werken en dus met hun voertuig overal willen, of zelfs moeten komen.

Verstandig, denken wij. Maar goed, dat is natuurlijk een open deur voor een bedrijf als Oostendorp. Maar wij denken dat de waarde voor onze zakelijke relaties hier evident is, en dat het juist in hun belang is om in beweging te komen.


Nog een belangrijke reden om nu in beweging te komen

Ook de levertijd van nieuwe voertuigen geven je een reden om nú in beweging te komen. De levertijden van nieuwe voertuigen kruipen namelijk al richting het eind van 2024. En aangezien de datum waarop een voertuig op naam wordt gezet bepaalt of je BPM betaalt, adviseren we je dus om nu in beweging te komen. Wordt die nieuwe bedrijfswagen namelijk op of later dan 1 januari 2025 op naam gezet, betaal je alsnog BPM.


Meer weten?

We begrijpen dat dit lastige kost is. Ook voor ons, trouwens. Want de wet- en regelgeving veranderen voortdurend. Misschien is een korte nulmeting daarom verstandig, waarmee je inventariseert waar je nu staat en een stip voor jezelf op de horizon zet.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er meer over.



En nog even dit

Een aardig (en belangrijk) artikel dat we hier eerder over schreven, gaat over een businesscase die we ontwikkelden. Dat artikel lees je hier.

Andere nieuwsberichten

Tanken in het buitenland: handige tips
12-04-2024

Tanken in het buitenland: handige tips

Ga je binnenkort naar het buitenland? Dan krijg je te maken met andere namen van brandstoffen. Ook de kleuren van de tankzuil kunnen in het buitenland nogal verschillen van wat je gewend bent in Nederland. Hierdoor bestaat de kans dat je de verkeerde brandstof tankt zonder dat je het door hebt. In deze blog geven we je daarom graag tips en meer informatie over het tanken in het buitenland. Zo voorkom je het tanken van de verkeerde brandstof.

Lees verder
Autorijden in de bergen: 5 handige tips
12-04-2024

Autorijden in de bergen: 5 handige tips

Bergwegen en steile hellingen, in Nederland kom je ze niet zo vaak tegen. Op vakantie is het daarom altijd even wennen als je op een bergweg terecht komt. Want bergwegen en steile hellingen vragen vaak om een andere manier van rijden. We geven je daarom graag een paar tips om stinkende remmen, een oververhitte motor of een kapotte koppeling te voorkomen. Zo kan je zorgeloos de weg op, wat natuurlijk altijd fijn is. Vooral tijdens de vakantie.

Lees verder
Top 5 populairste occasions tot €10.000
29-03-2024

Top 5 populairste occasions tot €10.000

Het eerste waar veel mensen naar kijken wanneer ze een auto kopen is het budget. Logisch natuurlijk, want de aankoop van een auto is een belangrijke financiële beslissing. Wij helpen je daarom graag bij het vinden van de populairste en beste auto’s binnen verschillende prijsklassen. We beginnen met onze populairste occasions tussen de €5.000 en €10.000.

Lees verder
Wisselen naar zomerbanden: dit zijn de voordelen
25-03-2024

Wisselen naar zomerbanden: dit zijn de voordelen

De zon krijgt langzaam weer de overhand. De temperaturen stijgen en de natuur komt tot leven. Traditioneel stappen veel automobilisten nu over op zomerbanden. Maar waarom is het zo belangrijk om nu je banden te wisselen? Er is namelijk geen wet die het gebruik van zomerbanden in ons land verplicht. Toch zijn er enkele goede redenen waarom je je banden beter kunt laten wisselen.

Lees verder
Onze top 5 populairste elektrische auto’s van dit moment
14-03-2024

Onze top 5 populairste elektrische auto’s van dit moment

De elektrische auto is wereldwijd erg populair. In 2023 zijn er wereldwijd ongeveer 10 miljoen volledig elektrische auto’s verkocht, waarvan ongeveer 110.000 in Nederland. Met de opkomst van de nieuwste accu-technologieën en veelbelovende ontwikkelingen rondom laadpalen is de verwachting dat elektrische auto’s alleen maar populairder zullen worden. Maar wat zijn onze populairste elektrische auto’s van dit moment? En wat is de beste elektrische auto voor jou?

Lees verder
Garantie bij Oostendorp Autogroep
13-03-2024

Garantie bij Oostendorp Autogroep

Als je een auto koopt bij Oostendorp Autogroep heb je standaard 12 maanden BOVAG-garantie. Auto’s uit onze plus selectie hebben zelfs 36 maanden garantie. Maar wat is BOVAG-garantie? En wat valt onder de BOVAG-garantie? Dat leggen we je graag uit in deze blog.

Lees verder
Elektrisch rijden: wat kost dat eigenlijk?
13-03-2024

Elektrisch rijden: wat kost dat eigenlijk?

Elektrisch rijden is een wereldwijde ontwikkeling die naar verwachting alleen maar groter zal worden. Wereldwijd neemt de productie, verkoop en populariteit van elektrische auto’s toe. Ook in Nederland zien we sinds 2017 een jaarlijkse toename van elektrische auto’s. In 2023 zijn er maar liefst 110.000 volledig elektrische auto's op kenteken gezet in Nederland. Maar waarom zijn elektrische auto’s zo populair? En wat kost elektrisch rijden? Dat leggen we je graag uit in deze blog.

Lees verder
Een auto leasen of kopen: wat is beter voor jou?
01-03-2024

Een auto leasen of kopen: wat is beter voor jou?

De aankoop van een auto is voor de meeste mensen een belangrijke financiële beslissing. Naast de aankoop van een huis is de aankoop van een auto vaak de tweede grootste uitgave voor Nederlandse gezinnen. Natuurlijk bestaat er ook de optie om een auto te leasen. Maar is leasen beter dan kopen? In deze blog leggen we graag de verschillen en voordelen van beide opties uit.

Lees verder
Hybride of plug-in hybride: welke is beter voor jou?
01-03-2024

Hybride of plug-in hybride: welke is beter voor jou?

Een volledige Hybride, of een plug-in hybride? Zijn deze twee niet hetzelfde? Ze worden in ieder geval vaak door elkaar gehaald desondanks hun grote populariteit in Nederland. In 2023 was maar liefst 24,4% van alle verkochte voertuigen een hybride, en 12,7% een plug-in hybride. Maar wat is het verschil tussen deze twee? En welke past beter bij jou? Dat leggen we graag uit in deze blog.

Lees verder