Indien je met je auto naar je wintersportbestemming rijdt, dan is het verstandig je voor te bereiden.
Graag willen we wat tips geven waarmee berijders veilig op pad gaan richting de hopelijk dik besneeuwde bergen. Er is bijvoorbeeld veel onwetendheid over de winterbandenplicht in Duitsland.
Eind 2024 geen M+S banden meer
In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, zoals: ijzel, samengepakte sneeuw, smeltende sneeuw en gladheid door ijs en rijp. Wie onder dat soort omstandigheden geen geschikte banden onder zijn auto heeft, riskeert niet alleen een boete, maar kan ook (mede-)aansprakelijk worden gesteld bij een aanrijding. Tot oktober 2024 worden M+S-banden ook nog als geschikt bevonden, maar na die datum zijn alleen nog banden met het sneeuwvloksymbool (three peak snowflake) op de wangen geschikt. In Duitsland en Zwitserland zijn winterbanden niet alleen geschikt zodra borden dit aangeven, ze dienen bovendien over een minimale profieldiepte van 4 millimeter te beschikken. In Frankrijk geldt ook een winterbandenplicht op trajecten waar borden dit aangeven.
Hetzelfde geldt voor Italië, voor de periode 15 november tot 15 april. Let op: in veel landen kun je bij een aanrijding als schuldige worden aangewezen als je op zomerbanden rijdt en/of forse boetes krijgen als je op dergelijke banden het verkeer hindert, zorg er dus voor dat je auto op winterbanden staat als je afreist naar die gebieden.
En hoe zit het met sneeuwkettingen?
Sneeuwkettingen zijn in Duitsland verplicht voor de aangedreven as(sen) wanneer borden dit aangeven, je mag dan maximaal 50 km/h rijden. Op sommige bergpassen in Frankrijk is montage van kettingen op de aangedreven as(sen) verplicht, het bord ‘B26’ ‘Chaînes à neige obligatoires’ wijst hierop. Ook in Oostenrijk en Italië zijn sneeuwkettingen verplichte kost wanneer verkeersborden hierop attenderen. Je dient ze in deze landen, in tegenstelling tot Frankrijk, ook verplicht bij je te hebben voor de aangedreven as(sen).
Milieustickers en verkeersluwe zones
Een ander punt waar je rekening mee moet houden is de lokale wetgeving met betrekking tot milieustickers. In Duitsland zijn deze vooral rond de binnensteden verplicht, waardoor je er tijdens je wintersportreis waarschijnlijk niet mee te maken krijgt. In Frankrijk kunnen ze echter ook voor departementen gelden, ook buiten de steden dus. En als je wintersportbestemming zich in een Italiaanse binnenstad bevindt, dan moet je goed letten op borden die een verkeersluwe zone aangeven. Als je toch een dergelijke Zona a Traffico Limitato inrijdt, dan kan het zijn dat je wordt geflitst en dat er vervolgens een fikse boete volgt.
Antivries niet vergeten
En het lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar check voor de zekerheid ook even of er voldoende ruitensproeiervloeistof met antivries in het reservoir zit. Dit is de blauwe variant, de roze is voor zomerse omstandigheden. Als de zomervariant nog in het reservoir zit, is het verstandig het reservoir te legen (door de vloeistof weg te spuiten op de ruit) en de variant met antivries toe te voegen. Je wilt immers niet dat de boel bevriest tijdens je wintersportvakantie.
Denk aan je tankpas en laadpas op wintersport
Bij het gebruik van je tank- of laadpas heb je vooral te maken met de werking ervan. Bij een tankpas weet je redelijk gemakkelijk of je tankpas ook in het buitenland werkt. Je wagenparkbeheerder of leasemaatschappij kan die vraag voor je beantwoorden. Bij een laadpas gaat het er niet enkel om of je laadpas in het buitenland werkt, maar ook of hij het bij specifieke laadpalen werkt. Dat is niet altijd van te voren te zeggen, omdat je niet van te voren weet waar je oplaadt. Als je dat wel weet, controleer dan welke laadpas werkt en wat de kosten zijn. Wel geven we je de tip mee enkele extra, privé, laadpassen mee te nemen voor het geval de ene laadpas niet werkt.
Tot slot
Tot slot willen we iedereen alvast een fijne Carnaval wensen! Neem gezellig een biertje, maar zorg er vooral ook voor dat je niet meer achter het stuur hoeft te kruipen. Dan blijft het voor iedereen leuk en veilig.