PHEV’s vanaf 1 januari 2025 een stuk minder aantrekkelijk geprijsd in Nederland

07-06-2024
Onderwerp
Elektrisch rijden

Auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn (PHEV), dus zowel met een brandstof- als een elektromotor, zijn in ieder geval op papier zuinig en zodoende zorgt de lage bpm ervoor dat ze scherp geprijsd zijn in ons land. De praktijk is echter weerbarstiger, want ze zijn alleen zuinig als de berijder ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Om die reden wordt de CO2-emissie per 1 januari 2025 op een andere manier berekend, waardoor PHEV’s ook in ons land een stuk prijziger worden.

Voorstander van PHEV-modellen stellen dat dit soort auto’s the best of both worlds biedt: dankzij de elektromotor kun je een deel of misschien zelfs wel al je woon-werkkilometers elektrisch en dus emissievrij afleggen, en als je eens wat langere rit moet maken en de elektrische actieradius (vaak maximaal een kilometer of 100) niet toereikend is, dan helpt de brandstofmotor je om door te kunnen rijden. Je hoeft dus niet te zoeken naar laadmogelijkheden en voor veel mensen is de elektrische actieradius toereikend voor hun dagelijkse ritten. Je kunt een PHEV dus emissievrij rijden, als je tenminste elke keer de accu oplaadt door hem aan te sluiten op een laadvoorziening. Dat zorgt ervoor dat dit soort modellen een lage theoretische CO2-emissie hebben en er zodoende een laag bedrag aan bpm over wordt berekend. Dat zorgt voor bijzondere situaties, want grote SUV’s kunnen met dergelijke aandrijflijnen daardoor wel tienduizenden euro’s goedkoper zijn dan vergelijkbare modellen met benzinemotoren, en dat terwijl ze vaak meer vermogen bieden omdat ze over twee krachtbronnen beschikken. Zo stoot een BMW X5 xDrive50e (in ieder geval op papier dus) 18 gram per kilometer uit, waar de benzineversie zonder elektro-ondersteuning rond de 200 gram per kilometer zit.

Ook in de lagere segmenten slaat de balans door in het voordeel van de PHEV-modellen, waardoor tal van importeurs ervoor kiezen om de reguliere benzineversies met minder vermogen (die een vergelijkbare prijs hebben of zelfs duurder zijn) helemaal niet aan te bieden in ons land.

Waarom zou je immers meer betalen voor minder vermogen?

Daadwerkelijke verbruik afhankelijk van rijstijl

Tegenstanders stellen echter dat er bij PHEV’s sprake is van een soort belastingontwijking, omdat het daadwerkelijke verbruik enorm afhankelijk is van de rijstijl en ook het laadgedrag van de bestuurder. Als deze zoals gezegd niet te veel kilometers rijdt en netjes elke keer de auto aan de lader hangt, dan zal er (afgezien van bijvoorbeeld vakantieritten) inderdaad sprake zijn van volledig emissievrij rijden. Als de accu echter niet wordt bijgeladen en/of als bestuurders regelmatig ritten maken die veel langer zijn dan de elektrische actieradius (in de praktijk 60 tot 80 kilometer), dan is een PHEV als gevolg van de elektromotor en het accupakket vooral zwaarder dan modellen met enkel een brandstofmotor en zodoende zeker niet zuiniger.

Verkeerde belastingberekening

Dat maakt het erg lastig om tot een officieel CO2-cijfer voor PHEV’s te komen dat in de praktijk ook daadwerkelijk wordt gehaald. Dit leidt niet alleen in ons land tot een mogelijk verkeerde belastingberekening, ook in de landen om ons heen zijn autobelastingen vaak op de emissie van CO2 gebaseerd. Daarnaast moeten autofabrikanten wereldwijd aan alsmaar strenger wordende normen op het gebied van CO2-emissie voldoen en onder bepaalde vlootgemiddeldes blijven. PHEV’s leveren een belangrijke bijdrage aan het verlagen van die gemiddelde uitstoot van de modellengamma’s van de verschillende merken.

Einde belastingvoordeel vanwege Euro 6e-bis en Euro 6e-bis-FCM

Dat is reden voor de EU om in te grijpen, en daarmee komt per 1 januari volgend jaar een einde aan het belastingvoordeel dat PHEV’s hebben. Er wordt gewerkt aan andere coëfficiënten om de CO2-uitstoot te berekenen, met de benamingen Euro 6e-bis en Euro 6e-bis-FCM. Daarbij wordt nog steeds de WLTP-testmethode als basis gehanteerd. Het verschil is echter dat voortaan bij plug-in hybride-modellen bij de metingen de accu wordt leeggereden, waarna het energieverbruik met een lege accu in kaart wordt gebracht. Dat leidt tot een wellicht meer realistische CO2-emissie. Vervolgens wordt bij de berekening de ‘Utility Factor’ gehanteerd. Deze is afhankelijk van de afstand die er puur op de elektromotor kan worden gereden en verlaagt de theoretische CO2-uitstoot. Hoe verder de betreffende auto kan rijden op de elektromotor, hoe hoger de UF en hoe lager de vastgestelde CO2-emissie.

Per 1 januari 2027 gaat de Euro 6e-FCM norm nog een tandje verder dan de zojuist kort toegelichte Euro 6e-bis norm. FCM is een afkorting van ‘Fuel and energy Consumption Monitoring’. Dit behelst dat er bij de berekening van de CO2-uitstoot wordt gewerkt met data die in de tussenliggende periode wordt verzameld door een On Board Fuel and energy Consumption Monitoring-systeem. Oftewel, verbruikscijfers uit de praktijk.

Verdubbeling van theoretische CO2-emissie

Wat dat in de praktijk betekent, is door de International Council on Clean Transportation (ICCT) gedemonstreerd aan de hand van de BMW X1 xDrive25e, een model overigens van de vorige generatie dat in ons land niet meer leverbaar is. Het voorbeeld is echter ook representatief voor andere PHEV-modellen. De genoemde BMW had een theoretische CO2-emissie van circa 45 gram per kilometer. De ICCT stelde dat de invoering van de Euro 6e-bis emissienorm de theoretische CO2-emissie zou verdubbelen naar 96 gram per kilometer, een fors verschil dus. De ingebruikname van de Euro 6e-bis-FCM zou dit zelfs doen stijgen naar 122 gram per kilometer.

Dit zou duizenden euro’s aan bpm schelen, hoewel het uiteraard zou kunnen dat er in ons land ook een andere bpm-tabel gehanteerd gaat worden. Het is dus nog even afwachten hoe een en ander in de praktijk gaat uitpakken, maar een ding is duidelijk: het grote belastingvoordeel op PHEV’s is vanaf 1 januari volgend jaar voorbij. Wie daar dus nog van wil profiteren, moet snel handelen.

Andere nieuwsberichten

7 Redenen waarom een auto met trekhaak beter is
26-07-2024

7 Redenen waarom een auto met trekhaak beter is

Uit onderzoek blijkt dat de meeste autokopers een auto met trekhaak willen. En zo gek is dat nog niet. Een auto met trekhaak kent namelijk veel verschillende voordelen. In deze blog leggen we je graag uit welke voordelen een auto met trekhaak allemaal heeft, en waarom het de moeite waard is om deze optie serieus te overwegen.

Lees verder
Toyota - trotse partner van de Olympische & Paralympische Spelen
26-07-2024

Toyota - trotse partner van de Olympische & Paralympische Spelen

Toyota - trotse partner van de Olympische & Paralympische Spelen. Lees meer over de geweldige initiatieven van Toyota.

Lees verder
4 Slimme Tips om lakschade te voorkomen op vakantie
24-07-2024

4 Slimme Tips om lakschade te voorkomen op vakantie

De zomervakantie is aangebroken! Dat betekent voor veel Nederlanders dat het tijd is om met de auto op avontuur te gaan. In deze blog lees je 4 manieren waarop je lakschade kunt voorkomen op vakantie! (+ 1 Bonus tip)

Lees verder
10 Tips voor een lange én gezellige autorit
11-07-2024

10 Tips voor een lange én gezellige autorit

De zomer is hier en dat betekent maar één ding: tijd voor roadtrips! Of je nu met vrienden, familie of je geliefde op pad gaat, een lange autorit kan zowel een uitdaging als een groot avontuur zijn. Hier zijn 10 tips om je lange autorit in ieder geval supergezellig te maken!

Lees verder
Mooie Autoroutes én Fietsroutes in de Regio: Zuid-Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg
11-07-2024

Mooie Autoroutes én Fietsroutes in de Regio: Zuid-Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg

De zomer is dé perfecte tijd om eropuit te trekken en nieuwe plekken te ontdekken. En waar kun je dat beter doen dan in onze prachtige regio? Zuid-Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg barsten van de adembenemende landschappen en pittoreske dorpjes. Of je nu van autorijden of fietsen houdt, hier zijn enkele routes die je deze zomer absoluut moet proberen!

Lees verder
Verkeersboetes in het buitenland: betalen of niet?
04-07-2024

Verkeersboetes in het buitenland: betalen of niet?

Tijdens je vakantie geflitst worden is vervelend, maar laat je niet misleiden door de gedachte dat een buitenlandse verkeersboete niet betaald hoeft te worden. Ook als buitenlander ben je verplicht deze boetes te betalen. In sommige gevallen kunnen ze zelfs via het CJIB worden geïnd. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Dat leggen we je graag uit in deze blog over verkeersboetes in het buitenland.

Lees verder
Tips en tricks: op vakantie met je EV
07-06-2024

Tips en tricks: op vakantie met je EV

Wat je vakantiebestemming ook is, een elektrische auto is een uitstekende manier om er te komen. Vooral als je goed voorbereid bent. We geven in dit artikel tips en tricks met betrekking tot een optimale voorbereiding.

Lees verder
PHEV’s vanaf 1 januari 2025 een stuk minder aantrekkelijk geprijsd in Nederland
07-06-2024

PHEV’s vanaf 1 januari 2025 een stuk minder aantrekkelijk geprijsd in Nederland

Auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn (PHEV), dus zowel met een brandstof- als een elektromotor, zijn in ieder geval op papier zuinig en zodoende zorgt de lage bpm ervoor dat ze scherp geprijsd zijn in ons land. De praktijk is echter weerbarstiger, want ze zijn alleen zuinig als de berijder ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Om die reden wordt de CO2-emissie per 1 januari 2025 op een andere manier berekend, waardoor PHEV’s ook in ons land een stuk prijziger worden.

Lees verder
ADAS-systemen zorgen voor comfortabele en veilige vakantieritten
07-06-2024

ADAS-systemen zorgen voor comfortabele en veilige vakantieritten

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben een revolutie teweeggebracht in de auto-industrie met functies als botsingvermijding en waarschuwingen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. ADAS biedt echter voordelen die verder gaan dan veiligheid alleen, voordelen die juist tijdens een lange vakantierit duidelijk naar voren komen.

Lees verder