Alles wat jij (nu) moet weten over BPM

30-10-2023
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Overig

De wetgeving omtrent de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM, verandert. Niet voor iedereen maar wel voor een grote groep. En ook niet per direct maar op 1 januari 2025. En ondanks dat ‘t nog even duurt, is het verstandig voor die groep die daar als eerste de gevolgen van voelt, om nu vast in actie te komen. Waarom? Dat vertellen we in dit artikel. Maar eerst: de huidige stand van zaken. Want wat is BPM? Waar staan we en hoe zijn we hier gekomen?


Wat is BPM eigenlijk?

BPM staat dus voor de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Iedereen die een nieuwe auto of motor koopt of er eentje uit het buitenland importeert, betaalt deze belasting. De hoogte van dit bedrag is, voor bestelauto's, afhankelijk van de netto-cataloguswaarde van het voertuig. Wat personenwagens betreft bepaalt de CO2-uitstoot van het voertuig sinds 2013 de BPM. Je betaalt namelijk een X-bedrag per gram uitstoot CO2.


Koop je een tweedehandsauto, dan hebben we het over een rest-BPM. De hoogte van de rest-BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Als je een auto leaset (private, operational of anders), dan is de BPM verwerkt in je maandelijkse leasebedrag.

En even voor de duidelijkheid: onder bedrijfswagens verstaan we personenauto's én bestelauto's.


Anno oktober 2023 zijn er diverse vrijstellingen en uitzonderingen van kracht. Twee zijn er het noemen waard:

  • Auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen betalen geen BPM.
  • Bedrijfswagens en gehandicaptenvervoer ook niet.

Een compleet overzicht van alle regels over het wel of niet aangifte doen van BPM, vind je hier.


Waar staan we nu?

De huidige wet stamt uit 1992 en verving de bijzondere verbruiksbelasting uit de jaren ‘60. Sindsdien is de BPM-heffing vaak onderwerp van gesprek geweest -discussie zelfs. Veel mensen vinden de structuur onduidelijk en het bedrag te hoog. Anderen vinden dat de BPM op een andere manier verrekend moet worden.


Er zijn verschillende redenen waarom de Nederlandse overheid BPM heft. Een belangrijke reden is het stimuleren van elektrische voertuigen. Omdat je daar dus geen BPM over betaalt, worden elektrische voertuigen aantrekkelijker gemaakt voor (in ieder geval) particulieren.

Maar de groep die wordt gestimuleerd elektrisch te gaan rijden, wordt dus per 1 januari 2025 uitgebreid.


Wat verandert er? Per wanneer en voor wie?

Je las net dat de overheid door middel van de BPM-heffing het elektrische rijden stimuleert. Tot nu werden bedrijfswagens uitgesloten: diens eigenaren betalen vooralsnog géén BPM. Dat gaat dus veranderen per 1 januari 2025.

De kosten voor personenwagens: € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Uitrekenen wat dit voor jou betekend? Op Belastingdienst.nl staat hierover:

"De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW."




"En hoe zit het dan met de bpm als ik een bestelauto als bedrijfswagen heb?"

Goede vraag. Daarover zegt de Belastingdienst dit:

"De bpm voor een bestelauto of kampeerauto is een percentage van de netto-catalogusprijs, min een eventuele aftrek of plus een toeslag. Wat voor uw bestelauto of kampeerauto geldt, hangt af van de brandstof."



Maar wacht, er is méér

Daarnaast verandert er per 1 januari 2025 nóg iets belangrijks. Of liever gezegd: er wordt een bestaande regeling uitgebreid die dezelfde groep raakt, de bedrijfseigenaren. Want op dezelfde datum worden de zogenoemde zero-emissiezones van ons land uitgebreid. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zones binnenrijden. Welke gemeenten dat precies zijn, is nog een beetje onduidelijk. Wel weten we dat het er 30 tot 40 zullen zijn.
Overigens mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden.


Waarom zijn deze wijzigingen noodzakelijk?

Hier kunnen we vrij kort over zijn. En het is best logisch, eigenlijk. Want beredeneerd vanuit de overheid: hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe meer mensen bijdragen aan het halen van onze klimaatdoelstellingen. Ook de drukte in de stadcentra van onze (grootste) gemeentes wordt teruggedrongen wat onder andere onze luchtkwaliteit verbetert.



Bron afbeelding ' Zero-emissiezones in Nederland': NOS.nl



Ons advies: kom nu in beweging!

Oké, een hoop informatie. De twee belangrijkste onderwerpen weer even op een rij:

  • Per 1 januari 2025 betalen ook eigenaren van bedrijfswagens BPM over de voertuigen die ze op of ná deze datum op hun naam zetten.
  • Op dezelfde datum worden de zero-emissiezones van Nederland uitgebreid met 30 tot 40 nieuwe gemeenten/zones.

Een logisch gevolg van deze wijzigingen, is dat eigenaren van (vooral verouderde) bedrijfswagens een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen willen aanschaffen. Niet in de laatste plaats omdat veel eigenaren ook locatieafhankelijk werken en dus met hun voertuig overal willen, of zelfs moeten komen.

Verstandig, denken wij. Maar goed, dat is natuurlijk een open deur voor een bedrijf als Oostendorp. Maar wij denken dat de waarde voor onze zakelijke relaties hier evident is, en dat het juist in hun belang is om in beweging te komen.


Nog een belangrijke reden om nu in beweging te komen

Ook de levertijd van nieuwe voertuigen geven je een reden om nú in beweging te komen. De levertijden van nieuwe voertuigen kruipen namelijk al richting het eind van 2024. En aangezien de datum waarop een voertuig op naam wordt gezet bepaalt of je BPM betaalt, adviseren we je dus om nu in beweging te komen. Wordt die nieuwe bedrijfswagen namelijk op of later dan 1 januari 2025 op naam gezet, betaal je alsnog BPM.


Meer weten?

We begrijpen dat dit lastige kost is. Ook voor ons, trouwens. Want de wet- en regelgeving veranderen voortdurend. Misschien is een korte nulmeting daarom verstandig, waarmee je inventariseert waar je nu staat en een stip voor jezelf op de horizon zet.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er meer over.



En nog even dit

Een aardig (en belangrijk) artikel dat we hier eerder over schreven, gaat over een businesscase die we ontwikkelden. Dat artikel lees je hier.

Andere nieuwsberichten

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd
12-06-2025

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd

De Toyota Aygo X krijgt in 2026 een complete make-over. Niet alleen het uiterlijk is vernieuwd, maar voor het eerst verschijnt deze populaire stadsauto ook als full hybrid. Benieuwd wat er allemaal verandert? We zetten de belangrijkste vernieuwingen voor je op een rij.

Lees verder
AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders
06-06-2025

AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders

De Hyundai INSTER is compact, elektrisch en perfect voor de stad. Maar hij verrast op meer vlakken. Ruim vanbinnen, rijk uitgerust en met slimme technologie die je niet verwacht in dit formaat.

Lees verder
Onderhoud per brandstoftype: benzine, hybride en elektrisch
02-06-2025

Onderhoud per brandstoftype: benzine, hybride en elektrisch

Elke auto vraagt passend onderhoud per brandstof. In deze blog lees je wat je moet controleren en vervangen voor benzine-, diesel-, hybride- en elektrische auto’s. Zo blijft je auto veilig en betrouwbaar.

Lees verder
Groot of klein onderhoud: dit moet je weten
02-06-2025

Groot of klein onderhoud: dit moet je weten

Het is weer tijd voor onderhoud. Maar is een kleine beurt voldoende, of is groot onderhoud nodig? Veel autobezitters vragen zich dit af. In deze blog leggen we uit wat er bij elke beurt gebeurt en helpen we je kiezen welke onderhoudsbeurt jouw auto nodig heeft.

Lees verder
Autovakantie gepland? Check dit even, vóórdat je de weg op gaat
30-05-2025

Autovakantie gepland? Check dit even, vóórdat je de weg op gaat

De koffers zijn gepakt, de route ligt klaar en iedereen heeft er zin in: tijd voor je autovakantie! Maar voordat je vol enthousiasme de snelweg op draait, is er één belangrijk punt dat vaak wordt vergeten: de auto zelf. Want of je nu richting de Alpen, de Franse kust of het Italiaanse platteland rijdt – een goede voorbereiding van je voertuig maakt het verschil tussen zorgeloos genieten of pech aan de kant van de weg. In deze blog lees je wat je zélf kunt controleren vóór vertrek: van vloeistoffen tot banden, van remmen tot verlichting. Ook check je of je airco nog naar behoren werkt, en ontdek je welke documenten en spullen verplicht zijn in het buitenland. Zo ga je met een gerust hart op pad – en voorkom je onaangename verrassingen onderweg. Dus: nog even deze checklist doornemen, en dan... gáán!

Lees verder
AUTOTIP: Toyota Aygo X - dé stadsauto die groter denkt
23-05-2025

AUTOTIP: Toyota Aygo X - dé stadsauto die groter denkt

De stad vraagt om slimme auto’s. Niet te groot, makkelijk te parkeren en zuinig in gebruik. Dat snappen we. Maar eerlijk is eerlijk – het oog wil ook wat. En daar scoort de Toyota Aygo X punten. Lees meer over de Aygo X.

Lees verder
Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland
09-05-2025

Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland

Als je met de auto op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. In veel Europese landen gelden specifieke regels over welke uitrusting je verplicht in je voertuig moet hebben. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes of andere ongemakken.

Lees verder
Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard
08-05-2025

Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard

Per 1 juli 2025 openen we een nieuwe Toyota-vestiging in Valkenswaard. Daarmee breiden we ons netwerk uit naar 9 locaties in Zuid-Nederland, zodat we jou nog beter van dienst kunnen zijn – dichtbij huis, met de service die je van ons gewend bent.

Lees verder
Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss
01-05-2025

Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss

We breiden uit! Vanaf vandaag, 1 mei, ben je van harte welkom bij onze gloednieuwe Suzuki-vestiging in Oss. Met deze uitbreiding versterken we onze positie in de regio én zetten we een mooie stap in onze samenwerking met Suzuki.

Lees verder