Alles wat jij (nu) moet weten over BPM

30-10-2023
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Overig

De wetgeving omtrent de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM, verandert. Niet voor iedereen maar wel voor een grote groep. En ook niet per direct maar op 1 januari 2025. En ondanks dat ‘t nog even duurt, is het verstandig voor die groep die daar als eerste de gevolgen van voelt, om nu vast in actie te komen. Waarom? Dat vertellen we in dit artikel. Maar eerst: de huidige stand van zaken. Want wat is BPM? Waar staan we en hoe zijn we hier gekomen?


Wat is BPM eigenlijk?

BPM staat dus voor de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Iedereen die een nieuwe auto of motor koopt of er eentje uit het buitenland importeert, betaalt deze belasting. De hoogte van dit bedrag is, voor bestelauto's, afhankelijk van de netto-cataloguswaarde van het voertuig. Wat personenwagens betreft bepaalt de CO2-uitstoot van het voertuig sinds 2013 de BPM. Je betaalt namelijk een X-bedrag per gram uitstoot CO2.


Koop je een tweedehandsauto, dan hebben we het over een rest-BPM. De hoogte van de rest-BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Als je een auto leaset (private, operational of anders), dan is de BPM verwerkt in je maandelijkse leasebedrag.

En even voor de duidelijkheid: onder bedrijfswagens verstaan we personenauto's én bestelauto's.


Anno oktober 2023 zijn er diverse vrijstellingen en uitzonderingen van kracht. Twee zijn er het noemen waard:

  • Auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen betalen geen BPM.
  • Bedrijfswagens en gehandicaptenvervoer ook niet.

Een compleet overzicht van alle regels over het wel of niet aangifte doen van BPM, vind je hier.


Waar staan we nu?

De huidige wet stamt uit 1992 en verving de bijzondere verbruiksbelasting uit de jaren ‘60. Sindsdien is de BPM-heffing vaak onderwerp van gesprek geweest -discussie zelfs. Veel mensen vinden de structuur onduidelijk en het bedrag te hoog. Anderen vinden dat de BPM op een andere manier verrekend moet worden.


Er zijn verschillende redenen waarom de Nederlandse overheid BPM heft. Een belangrijke reden is het stimuleren van elektrische voertuigen. Omdat je daar dus geen BPM over betaalt, worden elektrische voertuigen aantrekkelijker gemaakt voor (in ieder geval) particulieren.

Maar de groep die wordt gestimuleerd elektrisch te gaan rijden, wordt dus per 1 januari 2025 uitgebreid.


Wat verandert er? Per wanneer en voor wie?

Je las net dat de overheid door middel van de BPM-heffing het elektrische rijden stimuleert. Tot nu werden bedrijfswagens uitgesloten: diens eigenaren betalen vooralsnog géén BPM. Dat gaat dus veranderen per 1 januari 2025.

De kosten voor personenwagens: € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Uitrekenen wat dit voor jou betekend? Op Belastingdienst.nl staat hierover:

"De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW."




"En hoe zit het dan met de bpm als ik een bestelauto als bedrijfswagen heb?"

Goede vraag. Daarover zegt de Belastingdienst dit:

"De bpm voor een bestelauto of kampeerauto is een percentage van de netto-catalogusprijs, min een eventuele aftrek of plus een toeslag. Wat voor uw bestelauto of kampeerauto geldt, hangt af van de brandstof."



Maar wacht, er is méér

Daarnaast verandert er per 1 januari 2025 nóg iets belangrijks. Of liever gezegd: er wordt een bestaande regeling uitgebreid die dezelfde groep raakt, de bedrijfseigenaren. Want op dezelfde datum worden de zogenoemde zero-emissiezones van ons land uitgebreid. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zones binnenrijden. Welke gemeenten dat precies zijn, is nog een beetje onduidelijk. Wel weten we dat het er 30 tot 40 zullen zijn.
Overigens mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden.


Waarom zijn deze wijzigingen noodzakelijk?

Hier kunnen we vrij kort over zijn. En het is best logisch, eigenlijk. Want beredeneerd vanuit de overheid: hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe meer mensen bijdragen aan het halen van onze klimaatdoelstellingen. Ook de drukte in de stadcentra van onze (grootste) gemeentes wordt teruggedrongen wat onder andere onze luchtkwaliteit verbetert.



Bron afbeelding ' Zero-emissiezones in Nederland': NOS.nl



Ons advies: kom nu in beweging!

Oké, een hoop informatie. De twee belangrijkste onderwerpen weer even op een rij:

  • Per 1 januari 2025 betalen ook eigenaren van bedrijfswagens BPM over de voertuigen die ze op of ná deze datum op hun naam zetten.
  • Op dezelfde datum worden de zero-emissiezones van Nederland uitgebreid met 30 tot 40 nieuwe gemeenten/zones.

Een logisch gevolg van deze wijzigingen, is dat eigenaren van (vooral verouderde) bedrijfswagens een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen willen aanschaffen. Niet in de laatste plaats omdat veel eigenaren ook locatieafhankelijk werken en dus met hun voertuig overal willen, of zelfs moeten komen.

Verstandig, denken wij. Maar goed, dat is natuurlijk een open deur voor een bedrijf als Oostendorp. Maar wij denken dat de waarde voor onze zakelijke relaties hier evident is, en dat het juist in hun belang is om in beweging te komen.


Nog een belangrijke reden om nu in beweging te komen

Ook de levertijd van nieuwe voertuigen geven je een reden om nú in beweging te komen. De levertijden van nieuwe voertuigen kruipen namelijk al richting het eind van 2024. En aangezien de datum waarop een voertuig op naam wordt gezet bepaalt of je BPM betaalt, adviseren we je dus om nu in beweging te komen. Wordt die nieuwe bedrijfswagen namelijk op of later dan 1 januari 2025 op naam gezet, betaal je alsnog BPM.


Meer weten?

We begrijpen dat dit lastige kost is. Ook voor ons, trouwens. Want de wet- en regelgeving veranderen voortdurend. Misschien is een korte nulmeting daarom verstandig, waarmee je inventariseert waar je nu staat en een stip voor jezelf op de horizon zet.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er meer over.



En nog even dit

Een aardig (en belangrijk) artikel dat we hier eerder over schreven, gaat over een businesscase die we ontwikkelden. Dat artikel lees je hier.

Andere nieuwsberichten

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽
20-08-2025

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽

Al meer dan drie decennia zijn Oostendorp Automotive en Oostendorp Lease trotse partner van FC Den Bosch. Een samenwerking die gebouwd is op vertrouwen, loyaliteit en wederzijds geloof in elkaar. Afgelopen vrijdag werd deze hechte band officieel bekrachtigd met een nieuwe overeenkomst voor vier jaar, waarmee we onze verbondenheid met de club en de regio verder versterken.

Lees verder
Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition
14-07-2025

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition

De Hyundai Kona Electric ken je misschien al als een betrouwbare en praktische elektrische auto. Maar Hyundai heeft er nu een nieuwe uitvoering aan toegevoegd die het aanbod nét wat interessanter maakt. Wat er precies veranderd is, leggen we je graag uit.

Lees verder
Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd
14-07-2025

Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd

De vernieuwde Toyota bZ4X komt in december 2025 naar Nederland. Het model heeft een lagere vanafprijs, meer batterijkeuze, een groter bereik en snellere laadtijden. Ook is het design vernieuwd en is er een nieuwe, grotere Touring-variant.

Lees verder
De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig
10-07-2025

De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig

Mazda heeft de nieuwe generatie CX 5 gepresenteerd. Een model dat nog altijd een belangrijke rol speelt binnen het aanbod van het merk, en nu opnieuw is vormgegeven met meer ruimte, verfijnde technologie en opvallend genoeg: een 2,5 liter benzinemotor als standaard. In deze blog lees je wat er allemaal veranderd is, wat Mazda juist heeft behouden en waarom deze SUV nog altijd interessant is voor wie waarde hecht aan rijden zónder franje, maar mét kwaliteit.

Lees verder
Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest
10-07-2025

Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest

Hyundai voegt met de INSTER een nieuwe, volledig elektrische SUV toe aan het compacte segment. Modern, efficiënt en klaar voor dagelijks gebruik. Maar hoe veilig is deze kleine EV stadsauto eigenlijk? Euro NCAP nam 'm onder de loep. De uitkomst: 4 sterren. In deze blog lees je wat dat precies betekent en hoe de INSTER scoort op de verschillende onderdelen.

Lees verder
De bestverkochte auto van 2024 is...
27-06-2025

De bestverkochte auto van 2024 is...

Soms komt nieuws een beetje laat binnendruppelen. Je denkt: dit hadden we toch allang moeten weten? Maar goed, als het dan wél komt, wil je het ook meteen weten. En dit nieuws? Dat is er eentje die het waard is om even bij stil te staan. Want het zegt veel over wat mensen wereldwijd belangrijk vinden in een auto. Benieuwd welke het is geworden?

Lees verder
AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner
20-06-2025

AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner

Niet iedereen zoekt een auto die opvalt of zich opdringt. Sommige mensen willen gewoon een betrouwbare, praktische metgezel die z’n werk stilletjes uitstekend doet. De Suzuki Vitara is precies zo’n auto. Compact van buiten, verrassend ruim van binnen – en klaar voor alles, van de ochtendspits tot een roadtrip naar Zuid-Frankrijk.

Lees verder
Met de caravan op vakantie? Dit is dé checklist voor veilig én zuinig rijden
19-06-2025

Met de caravan op vakantie? Dit is dé checklist voor veilig én zuinig rijden

Rijden met een caravan is geen gewone autorit. Je auto draagt extra gewicht, je zicht verandert en je hebt te maken met regels waar je zonder caravan niet aan hoeft te denken. Toch vertrekken veel mensen zonder voorbereiding. Zonde — én onveilig. Deze checklist helpt je op weg. Kort, duidelijk en praktisch. Voor veilig én zuinig rijden met de caravan.

Lees verder
Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd
12-06-2025

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd

De Toyota Aygo X krijgt in 2026 een complete make-over. Niet alleen het uiterlijk is vernieuwd, maar voor het eerst verschijnt deze populaire stadsauto ook als full hybrid. Benieuwd wat er allemaal verandert? We zetten de belangrijkste vernieuwingen voor je op een rij.

Lees verder