Niet elke ondernemer weet het wellicht, maar naast de BTW-teruggave van je aangeschafte bestelauto heb je ook een ander voordeel. Je hoeft geen BPM te betalen, op dit moment althans. Bestelauto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van BPM
Momenteel is het merendeel van de rijdende bestelauto’s een diesel. Deze hebben het voordeel dat hierover geen BPM hoeft te worden betaald. Iets wat bij personenauto’s wel het geval is. Bestelauto’s waren namelijk jarenlang vrijgesteld van BPM, ook wel bekend als de bpmvrijstelling of ondernemersvrijstelling.
Ondernemersvrijstelling verdwijnt
Dit voordeel, wat onderhand als gemeengoed beschouwd werd, verdwijnt per 2025. De overheid wil namelijk elektrisch rijden stimuleren en schaft daarom de bpm vrijstelling voor niet-elektrische bedrijfswagens af. Dit betekent dat net als bij personenauto’s de BPM voortaan op basis van het aantal gram CO2-uitstoot berekent én doorbelast wordt. Voor een kleine bestelauto zoals de Volkswagen Caddy komt dit neer op ongeveer 8.000 euro aan BPM. Bij grote bestelauto’s zoals de Mercedes-Benz Sprinter betekent dit ongeveer 16.000 euro BPM die je dient te betalen. Gemiddeld is het 12 à 13.000 euro.
Die bpm ‘meerprijs’ geldt dus niet voor elektrische bestelauto’s. Zij krijgen van de overheid dat voordeeltje. De overheid wil namelijk elektrisch rijden stimuleren. Dit doen zij door fiscale voordelen te geven aan hen die kiezen voor een elektrische bestelauto.
Verhoging wegenbelasting?
Naast een wijziging in de BPM was er eerst ook sprake van een verhoging van de wegenbelasting. Per 2025 zou de MRB (Motorrijtuigen Belasting) met 15% verhoogd worden en een jaartje later, 2026, gaat deze nog eens met 6,96%. Deze belastingplannen zijn vooralsnog niet door de Tweede Kamer goedgekeurd.
Nu overstappen op elektrisch?
Of je nu al moet overstappen op een elektrische bestelauto hangt van jouw situatie af. Belangrijkste aspect om op te letten: ‘wat is je werkgebied?’. Kom je de aankomende jaren niet in een zero emission zone. Dan hoef je om die reden niet nu al over te stappen op elektrisch. Het is tevens ook niet zo dat je vanaf 2025 helemaal niet met je dieselbus die zone in komt. Afhankelijk van milieuvriendelijkheid van je bestelauto (is het een Euro 5 of Euro 6 bestelauto?) zijn er uitzonderingen. De leeftijd en milieuvriendelijkheid van je bestelauto bepalen of je eventueel tot 2028 nog met je dieselbestelauto de stad in mag of niet.
Toch nog door dieselen?
Neem contact op met ons op om te kijken of je voor jouw wagenpark misschien al moet beginnen met elektrificeren of niet. Wellicht is het voor jou nog interessant om met een diesel door te blijven rijden. Met de aankomende BPM heffing kun je snel € 10.000,- besparen als je in 2024 voor een nieuwe dieselbestelauto kiest.
In beide gevallen (diesel of elektrisch) kunnen we kijken wat er voor nodig is om je wagenpark toekomstproof te maken. Moet je op dit moment een laadpaal plaatsen voor je eigen auto’s of voor die van je klanten? Of is het verstandig om nu al een verzwaarde netaansluiting aan te vragen terwijl je hem pas over een paar jaar nodig hebt? We denken met je mee!
Neem contact op