Oostendorp Electric

Ga ook voor de milieubewuste, comfortabele en ontspannen rijbeleving van elektrisch. 
100% elektrisch. 100% rijplezier. Geniet van de voordelen van elektrisch rijden bij Oostendorp. Ontdek meer, ervaar het zelf én stap over!

Onze voorraad elektrisch

Oostendorp Electric, daar krijg je positieve energie van

Oostendorp is ook jouw betrouwbare partner voor elektrisch rijden. Een uitgebreid assortiment, veelzijdige expertise, gespecialiseerde monteurs voor onderhoud én begeleiding bij het plaatsen van een laadpaalvoorziening aan huis. Wil je advies in de mogelijkheden voor elektrisch rijden of direct een proefrit plannen met een van onze elektrische modellen uit voorraad? Onze experts staan voor je klaar en bespreken graag met je de diverse mogelijkheden.

Plan je proefrit

Binnenkort nieuw in onze showroom!


De batterij-elektrische Toyota bZ4X is innovatief, efficiënt en heeft een dynamisch en stijlvol SUV-design. Geniet van een nieuwe rijbeleving met deze innovatieve elektrische SUV. We verwachten de bZ4X in de zomer van 2022 in onze showroom, maar hij is nu al te bestellen!

Ontdek meer over de bZ4X


De voordelen van elektrisch rijden op een rij

Natuurlijk begrijpen wij het ook als je eerst nog wat meer wilt weten over deze vorm van mobiliteit. Daarom zetten wij de voordelen van elektrisch rijden voor je op een rij, aangevuld met interessante vragen en weetjes uit de praktijk! Je kunt uiteraard ook altijd direct contact met ons opnemen.

Neem contact op


Doe duurzaam

Wist je dat de CO2-uitstoot van een elektrische auto nul is? Dat is de eerste winst! Een gemiddelde benzine personenauto heeft namelijk een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. Er komt daarentegen wel CO2 vrij bij de productie van de accu van een elektrische auto. Maar na slechts 40.000 kilometer op de teller is een elektrische auto al schoner dan de benzine-auto. Liggen er bovendien zonnenpanelen op jouw dak? Dan komt er helemaal geen CO2 vrij bij het opladen van de accu.

Onderhoudsarm

Naast een winst voor het milieu, is een elektrische auto ook onderhoudsarm. Een elektrische auto heeft aanzienlijk minder onderdelen, vergeleken met een brandstofauto, waardoor je bespaart op onderhoud! Zo ontbreekt er bijvoorbeeld motorolie, maak je gebruik van regeneratief remmen (en bespaar je dus op remmerij) en heeft een elektrische auto minder bewegende delen die kapot kunnen gaan (zoals een distributieriem en bougies).

Goed voor de portemonnee

Met een elektrische auto geniet je niet alleen van snel, stil en soepel rijgedrag, maar een elektrische auto is ook nog eens goed voor de portemonnee. Een elektrische auto is namelijk wegenbelastingvrij en bovendien is laden aantrekkelijk geprijsd! Zo kun je al (thuis)laden vanaf 22 cent per kilowatt. De prijs per kilometer varieert natuurlijk wel en is afhankelijk van het rijgedrag, de auto die je rijdt en hoe je laadt. Een volle accu van bijvoorbeeld 64 kWh kost je slechts €14,08 waarmee je weer zorgeloos op pad gaat tot wel 484 kilometer!

Feit of fabel

Actieradius, rijbereik of range. Er zijn verschillende termen om aan te duiden hoe ver je met een volgeladen accu kunt komen. Maar we kennen ook range anxiety: de angst dat de elektrische auto onvoldoende bereik heeft om bij de bestemming aan te komen. Hoe zit dat nu? En wat kun je er zelf aan doen? Wij zetten de feiten op een rij.

De route die je kiest heeft impact op je rijbereik - FEIT
Het verbruik op de snelweg is vele malen hoger dan binnendoor. Zo rijd je op een volle accu van bijvoorbeeld de Mazda MX-30 gemiddeld tweehonderd kilometer binnendoor, terwijl je op de snelweg duidelijk actieradius inlevert. Uiteraard hangt dit ook sterk af van jouw eigen rijstijl. Check voor vertrek altijd de routemogelijkheden en de laadpunten onderweg, voor een volledig ontspannen rit.
In de winter raakt mijn accu sneller leeg - FEIT

Het verbruik in de winter is inderdaad hoger dan in de zomerperiode, omdat de warmtekachel in de winter meer gebruikt wordt om de accu op te warmen. Zo gebruik je in de zomer vaak alleen de airco. Om te verwarmen is er meer energie van de accu nodig in vergelijking met het blazen van koude lucht via de airco.


Maar je kunt mogelijk de elektrische auto wel voorverwarmen. Voorverwarmen betekent namelijk dat de accu op temperatuur komt, wat een positieve invloed op het rijbereik heeft. En hoe lekker is het om in de winter in een voorverwarmde auto te stappen? Let wel, het voorverwarmen kost wel energie, direct van de accu of van de laadpaal. De ideale situatie is daarom de auto voor te verwarmen via een persoonlijk laadpunt. Meer weten? Onze adviseurs staan voor je klaar.

De accu van een auto biedt onvoldoende voor mijn dagelijkse zaken - FEIT/FABEL
Wist je dat het dagelijkse aantal kilometers valt tussen gemiddeld 38 en 77(CBS, 2019)? Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw keuze baseert op jouw persoonlijke behoeften. Wil je naar Groningen, Amsterdam of Maastricht? Dankzij het uitgebreide laadnetwerk in Nederland en de diverse (snel)laadopties van jouw elektrische auto, kun je binnen enkele minuten weer vooruit met een volle(re) accu. Van koffiepauze naar laadpauze en je hebt binnen enkele minuten voldoende actieradius om de bestemming te bereiken. Benieuwd naar welk auto het best bij jou en jouw wensen past? Neem contact met ons op.
Snelladen heeft een negatieve invloed op mijn accu - FABEL
Dagje uit en heb je binnen enkele minuten een volle(re) accu nodig? Stop dan even bij een snellader. Met een flitsbezoek aan de snellaadpaal, kun je binnen no time alweer vooruit voor vele comfortabele kilometrs. Even een bakje koffie of een broodje eten en je bent weer helemaal opgeladen. Let wel, de snellaadtijd is afhankelijk van de combinatie tussen de auto en de laadvoorziening die je gebruikt. Het tarief van het snelladen is wel altijd hoger dan normaal laden. Meer weten? Wij adviseren je graag.
Ik kan zelf mijn rijbereik vergroten - FEIT

Zelf impact uitoefenen op het rijbereik? Met een elektrische auto is dit zeker mogelijk. Jouw rijstijl heeft direct impact op het rijbereik. Als je bijvoorbeeld de auto uit laat rollen, maak je optimaal gebruik van de energie die je erin hebt gestopt tijdens het accelereren. Regeneratief remmen (loslaten van het gaspedaal en remmen op de motor) levert direct energie op.

Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, indien je daarover beschikt, in plaats van algemene verwarming. Of het voorverwarmen van de auto als deze aan de laapaal staat, zoals hierboven beschreven.

Op reis met een elektrische auto? Waarom niet!

Dankzij het uitgebreide laadnetwerk in Nederland en eventueel met een persoonlijk laadpunt aan huis, gaat het laden in eigen land soepel en probleemloos. Maar hoe zit dat als je met een elektrische auto naar Frankrijk of Oostenrijk wilt? Een roadtrip met een elektrische auto? Waarom ook niet!

Plan vooraf je route en houd rekening met laadpunten onderweg. Pas eventueel je route aan, zodat je er altijd zeker van bent dat je tijdig even (op) kunt laden. Houd bovendien jouw geplande laapunt in de gaten met een app, zoals Smoov of Newmotion. Deze apps laten je zien welke laadpunten er beschikbaar zijn en hoe je daar kunt laden (inclusief laadvermogen en de kosten van het laden).

Ga ontspannen op weg door enerzijds je route op voorhand uit te stippelen, maar ook door onderweg een relaxte manier van rijden aan te nemen. Je komt uitgerust en ontspannen aan bij de bestemming en een constante en gedoseerde snelheid heeft bovendien een positieve impact op de actieradius.

  1. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op en we spreken samen met je de (reis)wensen door.

Maak een afspraak

Laden en laadpaalvrees

Laden en 'laadpaalvrees', de vraag of er voldoende laadpunten beschikbaar zijn om je auto op te laden, is een veelgehoorde term. Maar hoe kun je laden en wat zijn de verschillen tussen alle laadmogelijkheden? Of kies je juist voor het gemakt van een laadpaal aan huis? En wat kost het laden nu eigenlijk? Wij zetten het voor je op een rij.

Even (op)laden: dit zijn de laadmogelijkheden

  • 1-fase laden: 3,7 kilowatt (kW) bij 16 ampère
  • 2-fase laden: 7,4 kW bij 16 ampère
  • 3-fase laden: 11 kW bij 16 ampère
  • Stekkerladen: het opladen van de auto via je reguliere stopcontact. Houd dan rekening met een maximale laadsnelheid van 2,5 kWh
  • Snelladen: tot wel 350 kW

Wat kost het laden?

  • Thuis laden, via een stekker of via een laadpunt, kan gemiddeld al vanaf 22 cent per kW.
  • 1 kW langs de snelweg snelladen kost al gauw 60 cent, maar kan ook oplopen tot 90 cent per kW
  • Onderweg of bij jou in de buurt laden? Kijk via beschikbare apps of een laadpaal beschikbaar is in jouw regio. Nooit misgrijpen? Denk dan aan een laadpaal aan huis.

Kies ook voor het gemak van een laadpaal aan huis

  • Laadpaal aan huis? Vertrek iedere dag met een volle accu
  • Een nachtje (op)laden en je auto is weer klaar voor vele ontspannen kilometers
  • Je kunt een laadpaal eenvoudig opnemen in jouw leasecontract
  • Liever een vaste paal aan huis aanschaffen? Ook dat is mogelijk bij Oostendorp

Accu-raat: alles over de accu

Hoe lang gaat de accu mee?
Een accu van de elektrische auto kan in principe met gemak honderdduizenden kilometers mee. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je er ook zelf mee omgaat. De accu altijd tot honder procent vol laden is bijvoorbeeld niet bevorderlijk voor de staat van de accu. De accu kent ook een zogenaamde degradatie over het aantal jaren. Gemiddeld spreken we van 2.3 procent verlies in laadcapaciteit per jaar. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de accu van een laptop. Wil je de zekerheid om iedere dag met een volle accu te vertrekken, denk dan aan een laadpunt aan huis! Wij denken graag met je mee.
Hoeveel garantie ziet er op de accu?
Gemiddeld krijg je acht jaar garantie op een accu van een nieuwe elektrische auto. Of tot 160.000 kilometer. Dit geldt voor al onze elektrische favorieten: de Hyundai IONIQ 5, de Hyundai KONA Electric en de Mazda MX-30. Meer weten over de garantie of andere voorwaarden? Onze specialisten vertellen je er graag meer over tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.
Wat is de impact van snelladen op de levensduur van de accu?
Snelladen is duurder, maar dat is eigenlijk ook het enigste nadeel. Ons advies is om jouw auto tot tachtig procent vol te laden. Anders neemt de laadsnelheid drastisch af en bovendien beschermt het de accu van de auto. Meer weten over het laden van een elektrische auto? Neem gerust contact met ons op.
Wat is de impact van steeds kleine beetjes laden op de levensduur van de accu?
De impact van steeds kleine beetjes laden op de accu is minimaal. Het heeft daarentegen wel een positieve invloed, om de accu nooit tot 100% vol te laden. Het type accu, de Lithium-ion accu, vindt dat niet prettig. Houd daarom altijd een buffer, uiteenlopend tussen de 5% tot 30%. Wij adviseren je daarom om de accu tot 80% te laden voor dagelijkse ritten. Meer weten? Wij staan voor je klaar voor een passend advies.
Hoe veilig is de accu?
Een accu is veelal in de bodem van de auto verwerkt en heeft daarbij een veilige positie in de auto. Onderzoek (CE Delft, 2020) toont aan dat er geen sprake is van extra veiligheidsrisico's bij auto's met een accu ten opzichte van auto's met een brandstofmotor. Rijden in een elektrische auto is net zo veilig als het rijden in een auto met een brandstofmotor. Dat voelt goed!

Overstappen op elektrisch? Dit is het moment!

Ook overstappen op elektrisch? Dan is dit het moment! Oostendorp maakt overstappen nu wel heel aantrekkelijk. Plan een proefrit en ervaar ook de ongekende voordelen van elektrisch! Of je nu kiest voor de eigenzinnige Mazda MX-30, de krachtige Hyundai KONA Electric of de gestroomlijnde Hyundai IONIQ 5? Met onze elektrische modellen ga je gegarandeerd voor een ontspannen, groene en soepele rijbeleving. 

Bekijk de voorraad