Prinsjesdag brengt elk jaar nieuwe plannen die direct invloed hebben op autorijdend Nederland. Ook dit keer zijn er maatregelen die zorgen voor hogere of juist lagere kosten. Hieronder lees je de belangrijkste wijzigingen op een rij.
Hogere belasting op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2027
Rijd je in een zakelijke auto die je ook privé mag gebruiken? Dan speelt vanaf 1 januari 2027 een nieuwe regel. Werkgevers gaan extra heffing betalen voor brandstof- en hybrideauto’s. Het gaat om 12% van de cataloguswaarde per jaar.
Belangrijk om te weten:
De maatregel geldt alleen voor auto’s die na 1 januari 2027 in gebruik worden genomen.
Bestaande regelingen blijven nog geldig tot 17 september 2030.
Auto’s die 100% elektrisch zijn of uitsluitend zakelijk worden gereden vallen buiten de regeling.
Accijns op brandstof blijft lager tot eind 2026
De tijdelijke verlaging van de accijns op benzine en diesel loopt langer door. Oorspronkelijk zou deze eind 2025 stoppen, maar de regeling blijft gelden tot 1 januari 2027. Ook wordt er geen inflatiecorrectie toegepast. Dat betekent dat de accijns hetzelfde blijft als nu.
Bijtelling EV's verandert in 2026
Tot en met december 2025 geldt voor volledig elektrische auto’s nog een korting. Over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde betaal je 17% bijtelling.
Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt deze korting:
Voor alle nieuwe auto’s geldt één tarief: 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde.
Bestel je in 2025 nog een elektrische auto, dan blijft het lagere percentage 60 maanden geldig. Dat kan een voordeel opleveren tot €3.500 netto over die periode.
Motorrijtuigenbelasting vanaf 2026
De korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zuinige auto’s verandert:
Plug-in hybrides: de huidige korting van 25% vervalt volledig per januari 2026.
Volledig elektrische auto’s: de korting gaat omlaag naar 30% (nu 75%).
Hierdoor stijgen de maandlasten, zeker bij leaseauto’s waarin de MRB is verwerkt.
Milieuzones en bestelwagens
Heb je een bestelauto met een Euro 5-motor? In 2026 mag je er nog mee de zero-emissiezones in. Vanaf 1 januari 2027 is dat niet meer toegestaan. Alleen Euro 6 of volledig elektrische bestelwagens hebben dan nog toegang.
Prinsjesdag 2025 Samengevat
Zakelijke brandstofauto’s: Vanaf 2027 betalen werkgevers een extra heffing van 12% van de cataloguswaarde voor brandstof- en hybrideauto’s die ook privé gebruikt worden. Dit geldt alleen voor auto’s die vanaf 2027 in gebruik worden genomen.
Accijns brandstof: De tijdelijke verlaging blijft tot eind 2026 bestaan, zonder inflatiecorrectie.
Bijtelling EV’s: In 2026 vervalt de korting voor elektrische auto’s. Het algemene tarief wordt 22%. Wie in 2025 nog een elektrische auto bestelt, profiteert 60 maanden van het lagere tarief.
Motorrijtuigenbelasting: Vanaf 2026 vervalt de korting voor plug-in hybrides. Voor elektrische auto’s daalt de korting van 75% naar 30%.
Bestelauto’s in milieuzones: Vanaf 2027 zijn Euro 5-bestelwagens niet meer welkom in zero-emissiezones. Alleen Euro 6 en elektrische bestelwagens mogen er dan nog rijden.
Kortom: de komende jaren stijgen de lasten voor brandstof- en hybrideauto’s, terwijl elektrische auto’s hun fiscale voordelen langzaam verliezen. Tijdig overstappen of een bewuste keuze maken kan voorlopig financieel voordeel opleveren.