Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit

23-09-2025
Afdeling
Particulier
Onderwerp
Kopen

In 1997 stond de Toyota Prius aan de wieg van de hybride revolutie. Als eerste massaproductiehybride liet de Toyota Prius zien dat een auto zuinig, betrouwbaar en praktisch kan zijn. De Prius zette hiermee de standaard voor de hybride en elektrische voertuigen van vandaag. Jarenlang was de Prius het gezicht van Toyota’s innovatieve en milieuvriendelijke technologie. Echt een toonbeeld van vooruitgang en visie in de auto-industrie. Nu, na 25 jaar pionierswerk en een onmiskenbare impact op hoe we rijden, neemt Toyota afscheid van dit legendarische model in Nederland.

Het afscheid komt niet als een complete verrassing. Het model werd de laatste jaren minder verkocht en kreeg soms commentaar van autoliefhebbers en Prius-rijders zelf.

Kritiek op laatste Toyota Prius

De huidige vijfde generatie is in Nederland uitsluitend als plug-in hybride verkrijgbaar. Dat heeft voor sommige kopers wat uitdagingen opgeleverd. Zonder eigen oprit of garage kan het opladen lastig zijn. Hierdoor is de laatste generatie van de Prius voor een groot deel van de markt minder aantrekkelijk geworden. In andere landen biedt Toyota daarnaast ook een gewone hybride aan. Iets wat in Nederland niet het geval was. Voor liefhebbers had een stekkerloze variant wellicht beter bij de markt gepast als een logisch alternatief geboden naast de Corolla en C-HR.

Ook de praktische ruimte in vergelijking met andere modellen wordt als nadeel genoemd. De achterbak van de plug-in is relatief compact en de binnenruimte is niet zo royaal als bij sommige andere Toyota-modellen. Voor gezinnen of mensen die vaak met meerdere passagiers rijden is dit een aandachtspunt. Modellen zoals de C-HR Plug-in Hybrid of de Corolla Touring Sports bieden op dit vlak net iets meer flexibiliteit en gebruiksgemak.

Verkoopcijfers Prius 2025

In de eerste zeven maanden van dit jaar werden slechts 47 nieuwe Priussen geregistreerd. Dat is minder dan de helft van vorig jaar en een fractie van de aantallen tussen 2008 en 2013, toen jaarlijks duizenden Priussen werden verkocht. De Nederlandse markt kiest steeds vaker voor SUV’s, stationwagens of compacte elektrische auto’s. De rol van de Prius als koploper in hybride technologie is daarmee uitgespeeld.

Toyota Prius blijft icoon

Toch blijft de Prius gewaardeerd om zijn efficientie, betrouwbaarheid en opvallende ontwerp. Sommige liefhebbers hopen dat het model later als occasion een klassieker wordt. De Toyota Prius werd in 1997 geïntroduceerd als ’s werelds eerste hybride voor de massa en was het resultaat van jaren van vooruitstrevend denken bij Toyota. Het idee ontstond begin jaren ’90, toen het bedrijf inzag dat grote, vervuilende auto’s geen toekomst hadden en er een schonere, zuinigere oplossing nodig was. De eerste Prius combineerde een benzine- en elektromotor en liet zien dat milieuvriendelijk rijden praktisch en betrouwbaar kon zijn. Door de jaren heen volgden meerdere generaties, elk zuiniger en technologisch slimmer, waardoor de Prius wereldwijd een icoon werd en de weg vrijmaakte voor de hybride en elektrische auto’s van nu.

Toyota Nederland

Toyota concentreert zich in Nederland nu op modellen die beter aansluiten bij de huidige vraag: hybride en plug-in hybride SUV’s en stations. Voor de liefhebbers van de iconische Prius zijn er nog nieuwe voorraadmodellen beschikbaar.

Andere nieuwsberichten

Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit
23-09-2025

Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit

Na 25 jaar neemt Toyota afscheid van de Prius op de Nederlandse markt. Sinds de introductie in 1997 stond de Prius aan de wieg van hybrideauto’s en liet het zien dat zuinig, betrouwbaar en milieuvriendelijk rijden prima samen kan gaan. Het model werd wereldwijd een icoon en inspireerde talloze andere hybride en elektrische voertuigen. Hoewel de Prius jarenlang het gezicht van Toyota’s groene technologie was, kiest het merk er nu voor om de productie en verkoop in Nederland te beëindigen.

Lees verder
Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten
23-09-2025

Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten

Prinsjesdag betekent traditiegetrouw nieuwe plannen die direct voelbaar zijn voor iedereen die een auto rijdt of zakelijk inzet. Belastingen, bijtelling en accijnzen veranderen en ook milieuregels worden aangescherpt. Dat heeft gevolgen voor werkgevers, leaserijders en zelfstandigen. In deze blog lees je wat er de komende jaren verandert en hoe dit invloed kan hebben op jouw autokosten en keuzes.

Lees verder
Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽
20-08-2025

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽

Al meer dan drie decennia zijn Oostendorp Automotive en Oostendorp Lease trotse partner van FC Den Bosch. Een samenwerking die gebouwd is op vertrouwen, loyaliteit en wederzijds geloof in elkaar. Afgelopen vrijdag werd deze hechte band officieel bekrachtigd met een nieuwe overeenkomst voor vier jaar, waarmee we onze verbondenheid met de club en de regio verder versterken.

Lees verder
Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition
14-07-2025

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition

De Hyundai Kona Electric ken je misschien al als een betrouwbare en praktische elektrische auto. Maar Hyundai heeft er nu een nieuwe uitvoering aan toegevoegd die het aanbod nét wat interessanter maakt. Wat er precies veranderd is, leggen we je graag uit.

Lees verder
Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd
14-07-2025

Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd

De vernieuwde Toyota bZ4X komt in december 2025 naar Nederland. Het model heeft een lagere vanafprijs, meer batterijkeuze, een groter bereik en snellere laadtijden. Ook is het design vernieuwd en is er een nieuwe, grotere Touring-variant.

Lees verder
De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig
10-07-2025

De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig

Mazda heeft de nieuwe generatie CX 5 gepresenteerd. Een model dat nog altijd een belangrijke rol speelt binnen het aanbod van het merk, en nu opnieuw is vormgegeven met meer ruimte, verfijnde technologie en opvallend genoeg: een 2,5 liter benzinemotor als standaard. In deze blog lees je wat er allemaal veranderd is, wat Mazda juist heeft behouden en waarom deze SUV nog altijd interessant is voor wie waarde hecht aan rijden zónder franje, maar mét kwaliteit.

Lees verder
Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest
10-07-2025

Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest

Hyundai voegt met de INSTER een nieuwe, volledig elektrische SUV toe aan het compacte segment. Modern, efficiënt en klaar voor dagelijks gebruik. Maar hoe veilig is deze kleine EV stadsauto eigenlijk? Euro NCAP nam 'm onder de loep. De uitkomst: 4 sterren. In deze blog lees je wat dat precies betekent en hoe de INSTER scoort op de verschillende onderdelen.

Lees verder
De bestverkochte auto van 2024 is...
27-06-2025

De bestverkochte auto van 2024 is...

Soms komt nieuws een beetje laat binnendruppelen. Je denkt: dit hadden we toch allang moeten weten? Maar goed, als het dan wél komt, wil je het ook meteen weten. En dit nieuws? Dat is er eentje die het waard is om even bij stil te staan. Want het zegt veel over wat mensen wereldwijd belangrijk vinden in een auto. Benieuwd welke het is geworden?

Lees verder
AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner
20-06-2025

AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner

Niet iedereen zoekt een auto die opvalt of zich opdringt. Sommige mensen willen gewoon een betrouwbare, praktische metgezel die z’n werk stilletjes uitstekend doet. De Suzuki Vitara is precies zo’n auto. Compact van buiten, verrassend ruim van binnen – en klaar voor alles, van de ochtendspits tot een roadtrip naar Zuid-Frankrijk.

Lees verder