In 1997 stond de Toyota Prius aan de wieg van de hybride revolutie. Als eerste massaproductiehybride liet de Toyota Prius zien dat een auto zuinig, betrouwbaar en praktisch kan zijn. De Prius zette hiermee de standaard voor de hybride en elektrische voertuigen van vandaag. Jarenlang was de Prius het gezicht van Toyota’s innovatieve en milieuvriendelijke technologie. Echt een toonbeeld van vooruitgang en visie in de auto-industrie. Nu, na 25 jaar pionierswerk en een onmiskenbare impact op hoe we rijden, neemt Toyota afscheid van dit legendarische model in Nederland.
Het afscheid komt niet als een complete verrassing. Het model werd de laatste jaren minder verkocht en kreeg soms commentaar van autoliefhebbers en Prius-rijders zelf.
Kritiek op laatste Toyota Prius
De huidige vijfde generatie is in Nederland uitsluitend als plug-in hybride verkrijgbaar. Dat heeft voor sommige kopers wat uitdagingen opgeleverd. Zonder eigen oprit of garage kan het opladen lastig zijn. Hierdoor is de laatste generatie van de Prius voor een groot deel van de markt minder aantrekkelijk geworden. In andere landen biedt Toyota daarnaast ook een gewone hybride aan. Iets wat in Nederland niet het geval was. Voor liefhebbers had een stekkerloze variant wellicht beter bij de markt gepast als een logisch alternatief geboden naast de Corolla en C-HR.
Ook de praktische ruimte in vergelijking met andere modellen wordt als nadeel genoemd. De achterbak van de plug-in is relatief compact en de binnenruimte is niet zo royaal als bij sommige andere Toyota-modellen. Voor gezinnen of mensen die vaak met meerdere passagiers rijden is dit een aandachtspunt. Modellen zoals de C-HR Plug-in Hybrid of de Corolla Touring Sports bieden op dit vlak net iets meer flexibiliteit en gebruiksgemak.
Verkoopcijfers Prius 2025
In de eerste zeven maanden van dit jaar werden slechts 47 nieuwe Priussen geregistreerd. Dat is minder dan de helft van vorig jaar en een fractie van de aantallen tussen 2008 en 2013, toen jaarlijks duizenden Priussen werden verkocht. De Nederlandse markt kiest steeds vaker voor SUV’s, stationwagens of compacte elektrische auto’s. De rol van de Prius als koploper in hybride technologie is daarmee uitgespeeld.
Toyota Prius blijft icoon
Toch blijft de Prius gewaardeerd om zijn efficientie, betrouwbaarheid en opvallende ontwerp. Sommige liefhebbers hopen dat het model later als occasion een klassieker wordt. De Toyota Prius werd in 1997 geïntroduceerd als ’s werelds eerste hybride voor de massa en was het resultaat van jaren van vooruitstrevend denken bij Toyota. Het idee ontstond begin jaren ’90, toen het bedrijf inzag dat grote, vervuilende auto’s geen toekomst hadden en er een schonere, zuinigere oplossing nodig was. De eerste Prius combineerde een benzine- en elektromotor en liet zien dat milieuvriendelijk rijden praktisch en betrouwbaar kon zijn. Door de jaren heen volgden meerdere generaties, elk zuiniger en technologisch slimmer, waardoor de Prius wereldwijd een icoon werd en de weg vrijmaakte voor de hybride en elektrische auto’s van nu.
Toyota Nederland
Toyota concentreert zich in Nederland nu op modellen die beter aansluiten bij de huidige vraag: hybride en plug-in hybride SUV’s en stations. Voor de liefhebbers van de iconische Prius zijn er nog nieuwe voorraadmodellen beschikbaar.