Sinds 1 juli 2024 zijn werkgevers met 100 of meer werknemers verplicht om gegevens te verzamelen over de werkgebonden mobiliteit van hun personeel. Dit houdt in dat ze informatie moeten inwinnen over hoe werknemers van en naar hun werk reizen, en voor zakelijke reizen.
Doel van de Gegevensverzameling
Het doel van deze verplichting is om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. De CO2-uitstoot door werkgebonden mobiliteit is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.
Welke gegevens moeten worden verzameld
Werkgevers moeten de volgende gegevens verzamelen:
• aantal kilometers afgelegd door werknemers voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, gesplitst naar vervoerswijze (auto, fiets, OV, etc.) en brandstoftype (benzine, diesel, elektrisch, etc.).
• aantal zakelijke reizen gemaakt door werknemers, gesplitst naar vervoerswijze,
• doel van de zakelijke reizen
Hoe de gegevens moeten worden verzameld
Werkgevers zijn vrij om te kiezen hoe ze de gegevens verzamelen, zolang de gegevens maar aan de volgende eisen voldoen:
• betrouwbaar
• volledig
• beveiligd
Werkgevers kunnen gebruikmaken van verschillende tools om de gegevens te verzamelen, zoals enquêtes, reisregistratiesoftware of mobiliteitsapps.
Rapportageverplichting
De verzamelde gegevens moeten jaarlijks worden gerapporteerd aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit moet uiterlijk 30 juni 2025 gebeuren voor het jaar 2024.
Wat zijn de voordelen van deze gegevensverzameling?
Naast het bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot, kan gegevensverzameling van de werkgebonden mobiliteit ook andere voordelen hebben voor werkgevers, zoals:
• inzicht in de mobiliteitskosten: Werkgevers krijgen inzicht in hoeveel geld hun werknemers besteden aan mobiliteit. Deze informatie kan worden gebruikt om mobiliteitskosten te besparen, bijvoorbeeld door te onderhandelen met leveranciers of door mobiliteitsaanbiedingen te introduceren
• verbeteren van de mobiliteit van werknemers: Werkgevers kunnen de verzamelde gegevens gebruiken om de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren, bijvoorbeeld door carpoolprogramma's te introduceren of door fietsplannen aan te bieden
• stimuleren van duurzame mobiliteit: Werkgevers kunnen de gegevens gebruiken om hun werknemers te stimuleren om duurzamer te reizen, bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken voor het gebruik van het OV of door elektrische fietsen aan te bieden
Wat zijn de uitdagingen van de gegevensverzameling?
Er zijn ook een aantal uitdagingen verbonden aan gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit:
• privacy: Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de privacy van hun werknemers wordt gewaarborgd bij het verzamelen en verwerken van gegevens
• kosten: Het kan voor werkgevers kosten met zich meebrengen om de benodigde tools en processen te implementeren.
administratieve last: Het verzamelen en rapporteren van de gegevens kan een administratieve last zijn voor werkgevers
Ondersteuning voor werkgevers
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt werkgevers ondersteuning bij het voldoen aan de rapportageverplichting. Zo is er op de website van de RVO een handreiking beschikbaar met informatie over de verplichting en tips voor het verzamelen van de gegevens. Daarnaast kunnen werkgevers ook contact opnemen met de RVO voor vragen.
Conclusie invoering WPM
Gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit is een belangrijk instrument om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van hun werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.
Hoewel er een aantal uitdagingen zijn verbonden aan de verplichting, zijn er ook voordelen voor werk