Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit

24-05-2024
Onderwerp
Overig

Sinds 1 juli 2024 zijn werkgevers met 100 of meer werknemers verplicht om gegevens te verzamelen over de werkgebonden mobiliteit van hun personeel. Dit houdt in dat ze informatie moeten inwinnen over hoe werknemers van en naar hun werk reizen, en voor zakelijke reizen.

Doel van de Gegevensverzameling

Het doel van deze verplichting is om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. De CO2-uitstoot door werkgebonden mobiliteit is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Welke gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers moeten de volgende gegevens verzamelen:
• aantal kilometers afgelegd door werknemers voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, gesplitst naar vervoerswijze (auto, fiets, OV, etc.) en brandstoftype (benzine, diesel, elektrisch, etc.).
• aantal zakelijke reizen gemaakt door werknemers, gesplitst naar vervoerswijze,
• doel van de zakelijke reizen

Hoe de gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers zijn vrij om te kiezen hoe ze de gegevens verzamelen, zolang de gegevens maar aan de volgende eisen voldoen:
• betrouwbaar
• volledig
• beveiligd

Werkgevers kunnen gebruikmaken van verschillende tools om de gegevens te verzamelen, zoals enquêtes, reisregistratiesoftware of mobiliteitsapps.

Rapportageverplichting

De verzamelde gegevens moeten jaarlijks worden gerapporteerd aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit moet uiterlijk 30 juni 2025 gebeuren voor het jaar 2024.

Wat zijn de voordelen van deze gegevensverzameling?

Naast het bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot, kan gegevensverzameling van de werkgebonden mobiliteit ook andere voordelen hebben voor werkgevers, zoals:
• inzicht in de mobiliteitskosten: Werkgevers krijgen inzicht in hoeveel geld hun werknemers besteden aan mobiliteit. Deze informatie kan worden gebruikt om mobiliteitskosten te besparen, bijvoorbeeld door te onderhandelen met leveranciers of door mobiliteitsaanbiedingen te introduceren
• verbeteren van de mobiliteit van werknemers: Werkgevers kunnen de verzamelde gegevens gebruiken om de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren, bijvoorbeeld door carpoolprogramma's te introduceren of door fietsplannen aan te bieden
• stimuleren van duurzame mobiliteit: Werkgevers kunnen de gegevens gebruiken om hun werknemers te stimuleren om duurzamer te reizen, bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken voor het gebruik van het OV of door elektrische fietsen aan te bieden

Wat zijn de uitdagingen van de gegevensverzameling?

Er zijn ook een aantal uitdagingen verbonden aan gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit:
• privacy: Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de privacy van hun werknemers wordt gewaarborgd bij het verzamelen en verwerken van gegevens
• kosten: Het kan voor werkgevers kosten met zich meebrengen om de benodigde tools en processen te implementeren.

administratieve last: Het verzamelen en rapporteren van de gegevens kan een administratieve last zijn voor werkgevers

Ondersteuning voor werkgevers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt werkgevers ondersteuning bij het voldoen aan de rapportageverplichting. Zo is er op de website van de RVO een handreiking beschikbaar met informatie over de verplichting en tips voor het verzamelen van de gegevens. Daarnaast kunnen werkgevers ook contact opnemen met de RVO voor vragen.

Conclusie invoering WPM

Gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit is een belangrijk instrument om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van hun werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Hoewel er een aantal uitdagingen zijn verbonden aan de verplichting, zijn er ook voordelen voor werk

Andere nieuwsberichten

Veilig onderweg: Winterbanden vs All season banden
14-10-2025

Veilig onderweg: Winterbanden vs All season banden

Kies je voor winterbanden of all season banden? Met de juiste set rijd je veiliger, zuiniger en zonder zorgen de winter door. In deze blog lees je wat de verschillen zijn, hoe lang all season banden meegaan, wat ze kosten en waar je op moet letten als je ermee naar Duitsland of Oostenrijk rijdt.

Lees verder
Tevredenheid over EV actieradius verschilt sterk per merk
02-10-2025

Tevredenheid over EV actieradius verschilt sterk per merk

Een onderzoek onder ruim 3.000 EV-rijders laat zien dat ervaringen met de actieradius sterk verschillen per merk. Een merk springt hier wel bovenuit. Benieuwd welk merk dit is?

Lees verder
Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit
23-09-2025

Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit

Na 25 jaar neemt Toyota afscheid van de Prius op de Nederlandse markt. Sinds de introductie in 1997 stond de Prius aan de wieg van hybrideauto’s en liet het zien dat zuinig, betrouwbaar en milieuvriendelijk rijden prima samen kan gaan. Het model werd wereldwijd een icoon en inspireerde talloze andere hybride en elektrische voertuigen. Hoewel de Prius jarenlang het gezicht van Toyota’s groene technologie was, kiest het merk er nu voor om de productie en verkoop in Nederland te beëindigen.

Lees verder
Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten
23-09-2025

Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten

Prinsjesdag betekent traditiegetrouw nieuwe plannen die direct voelbaar zijn voor iedereen die een auto rijdt of zakelijk inzet. Belastingen, bijtelling en accijnzen veranderen en ook milieuregels worden aangescherpt. Dat heeft gevolgen voor werkgevers, leaserijders en zelfstandigen. In deze blog lees je wat er de komende jaren verandert en hoe dit invloed kan hebben op jouw autokosten en keuzes.

Lees verder
Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽
20-08-2025

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽

Al meer dan drie decennia zijn Oostendorp Automotive en Oostendorp Lease trotse partner van FC Den Bosch. Een samenwerking die gebouwd is op vertrouwen, loyaliteit en wederzijds geloof in elkaar. Afgelopen vrijdag werd deze hechte band officieel bekrachtigd met een nieuwe overeenkomst voor vier jaar, waarmee we onze verbondenheid met de club en de regio verder versterken.

Lees verder
Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition
14-07-2025

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition

De Hyundai Kona Electric ken je misschien al als een betrouwbare en praktische elektrische auto. Maar Hyundai heeft er nu een nieuwe uitvoering aan toegevoegd die het aanbod nét wat interessanter maakt. Wat er precies veranderd is, leggen we je graag uit.

Lees verder
Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd
14-07-2025

Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd

De vernieuwde Toyota bZ4X komt in december 2025 naar Nederland. Het model heeft een lagere vanafprijs, meer batterijkeuze, een groter bereik en snellere laadtijden. Ook is het design vernieuwd en is er een nieuwe, grotere Touring-variant.

Lees verder
De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig
10-07-2025

De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig

Mazda heeft de nieuwe generatie CX 5 gepresenteerd. Een model dat nog altijd een belangrijke rol speelt binnen het aanbod van het merk, en nu opnieuw is vormgegeven met meer ruimte, verfijnde technologie en opvallend genoeg: een 2,5 liter benzinemotor als standaard. In deze blog lees je wat er allemaal veranderd is, wat Mazda juist heeft behouden en waarom deze SUV nog altijd interessant is voor wie waarde hecht aan rijden zónder franje, maar mét kwaliteit.

Lees verder
Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest
10-07-2025

Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest

Hyundai voegt met de INSTER een nieuwe, volledig elektrische SUV toe aan het compacte segment. Modern, efficiënt en klaar voor dagelijks gebruik. Maar hoe veilig is deze kleine EV stadsauto eigenlijk? Euro NCAP nam 'm onder de loep. De uitkomst: 4 sterren. In deze blog lees je wat dat precies betekent en hoe de INSTER scoort op de verschillende onderdelen.

Lees verder