Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit

24-05-2024
Onderwerp
Overig

Sinds 1 juli 2024 zijn werkgevers met 100 of meer werknemers verplicht om gegevens te verzamelen over de werkgebonden mobiliteit van hun personeel. Dit houdt in dat ze informatie moeten inwinnen over hoe werknemers van en naar hun werk reizen, en voor zakelijke reizen.

Doel van de Gegevensverzameling

Het doel van deze verplichting is om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. De CO2-uitstoot door werkgebonden mobiliteit is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Welke gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers moeten de volgende gegevens verzamelen:
• aantal kilometers afgelegd door werknemers voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, gesplitst naar vervoerswijze (auto, fiets, OV, etc.) en brandstoftype (benzine, diesel, elektrisch, etc.).
• aantal zakelijke reizen gemaakt door werknemers, gesplitst naar vervoerswijze,
• doel van de zakelijke reizen

Hoe de gegevens moeten worden verzameld

Werkgevers zijn vrij om te kiezen hoe ze de gegevens verzamelen, zolang de gegevens maar aan de volgende eisen voldoen:
• betrouwbaar
• volledig
• beveiligd

Werkgevers kunnen gebruikmaken van verschillende tools om de gegevens te verzamelen, zoals enquêtes, reisregistratiesoftware of mobiliteitsapps.

Rapportageverplichting

De verzamelde gegevens moeten jaarlijks worden gerapporteerd aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit moet uiterlijk 30 juni 2025 gebeuren voor het jaar 2024.

Wat zijn de voordelen van deze gegevensverzameling?

Naast het bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot, kan gegevensverzameling van de werkgebonden mobiliteit ook andere voordelen hebben voor werkgevers, zoals:
• inzicht in de mobiliteitskosten: Werkgevers krijgen inzicht in hoeveel geld hun werknemers besteden aan mobiliteit. Deze informatie kan worden gebruikt om mobiliteitskosten te besparen, bijvoorbeeld door te onderhandelen met leveranciers of door mobiliteitsaanbiedingen te introduceren
• verbeteren van de mobiliteit van werknemers: Werkgevers kunnen de verzamelde gegevens gebruiken om de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren, bijvoorbeeld door carpoolprogramma's te introduceren of door fietsplannen aan te bieden
• stimuleren van duurzame mobiliteit: Werkgevers kunnen de gegevens gebruiken om hun werknemers te stimuleren om duurzamer te reizen, bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken voor het gebruik van het OV of door elektrische fietsen aan te bieden

Wat zijn de uitdagingen van de gegevensverzameling?

Er zijn ook een aantal uitdagingen verbonden aan gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit:
• privacy: Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de privacy van hun werknemers wordt gewaarborgd bij het verzamelen en verwerken van gegevens
• kosten: Het kan voor werkgevers kosten met zich meebrengen om de benodigde tools en processen te implementeren.

administratieve last: Het verzamelen en rapporteren van de gegevens kan een administratieve last zijn voor werkgevers

Ondersteuning voor werkgevers

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt werkgevers ondersteuning bij het voldoen aan de rapportageverplichting. Zo is er op de website van de RVO een handreiking beschikbaar met informatie over de verplichting en tips voor het verzamelen van de gegevens. Daarnaast kunnen werkgevers ook contact opnemen met de RVO voor vragen.

Conclusie invoering WPM

Gegevensverzameling werkgebonden mobiliteit is een belangrijk instrument om de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verminderen. Door inzicht te krijgen in de mobiliteitspatronen van hun werknemers, kunnen werkgevers gerichtere maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen.

Hoewel er een aantal uitdagingen zijn verbonden aan de verplichting, zijn er ook voordelen voor werk

Andere nieuwsberichten

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition
14-07-2025

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition

De Hyundai Kona Electric ken je misschien al als een betrouwbare en praktische elektrische auto. Maar Hyundai heeft er nu een nieuwe uitvoering aan toegevoegd die het aanbod nét wat interessanter maakt. Wat er precies veranderd is, leggen we je graag uit.

Lees verder
Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd
14-07-2025

Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd

De vernieuwde Toyota bZ4X komt in december 2025 naar Nederland. Het model heeft een lagere vanafprijs, meer batterijkeuze, een groter bereik en snellere laadtijden. Ook is het design vernieuwd en is er een nieuwe, grotere Touring-variant.

Lees verder
De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig
10-07-2025

De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig

Mazda heeft de nieuwe generatie CX 5 gepresenteerd. Een model dat nog altijd een belangrijke rol speelt binnen het aanbod van het merk, en nu opnieuw is vormgegeven met meer ruimte, verfijnde technologie en opvallend genoeg: een 2,5 liter benzinemotor als standaard. In deze blog lees je wat er allemaal veranderd is, wat Mazda juist heeft behouden en waarom deze SUV nog altijd interessant is voor wie waarde hecht aan rijden zónder franje, maar mét kwaliteit.

Lees verder
Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest
10-07-2025

Hyundai INSTER behaalt 4 sterren bij Euro NCAP crashtest

Hyundai voegt met de INSTER een nieuwe, volledig elektrische SUV toe aan het compacte segment. Modern, efficiënt en klaar voor dagelijks gebruik. Maar hoe veilig is deze kleine EV stadsauto eigenlijk? Euro NCAP nam 'm onder de loep. De uitkomst: 4 sterren. In deze blog lees je wat dat precies betekent en hoe de INSTER scoort op de verschillende onderdelen.

Lees verder
De bestverkochte auto van 2024 is...
27-06-2025

De bestverkochte auto van 2024 is...

Soms komt nieuws een beetje laat binnendruppelen. Je denkt: dit hadden we toch allang moeten weten? Maar goed, als het dan wél komt, wil je het ook meteen weten. En dit nieuws? Dat is er eentje die het waard is om even bij stil te staan. Want het zegt veel over wat mensen wereldwijd belangrijk vinden in een auto. Benieuwd welke het is geworden?

Lees verder
AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner
20-06-2025

AUTOTIP: Suzuki Vitara - De Stille Alleskunner

Niet iedereen zoekt een auto die opvalt of zich opdringt. Sommige mensen willen gewoon een betrouwbare, praktische metgezel die z’n werk stilletjes uitstekend doet. De Suzuki Vitara is precies zo’n auto. Compact van buiten, verrassend ruim van binnen – en klaar voor alles, van de ochtendspits tot een roadtrip naar Zuid-Frankrijk.

Lees verder
Met de caravan op vakantie? Dit is dé checklist voor veilig én zuinig rijden
19-06-2025

Met de caravan op vakantie? Dit is dé checklist voor veilig én zuinig rijden

Rijden met een caravan is geen gewone autorit. Je auto draagt extra gewicht, je zicht verandert en je hebt te maken met regels waar je zonder caravan niet aan hoeft te denken. Toch vertrekken veel mensen zonder voorbereiding. Zonde — én onveilig. Deze checklist helpt je op weg. Kort, duidelijk en praktisch. Voor veilig én zuinig rijden met de caravan.

Lees verder
Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd
12-06-2025

Toyota Aygo X 2026: Full Hybrid en volledig vernieuwd

De Toyota Aygo X krijgt in 2026 een complete make-over. Niet alleen het uiterlijk is vernieuwd, maar voor het eerst verschijnt deze populaire stadsauto ook als full hybrid. Benieuwd wat er allemaal verandert? We zetten de belangrijkste vernieuwingen voor je op een rij.

Lees verder
AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders
06-06-2025

AUTOTIP: Hyundai INSTER - Een EV Stadsauto, maar dan anders

De Hyundai INSTER is compact, elektrisch en perfect voor de stad. Maar hij verrast op meer vlakken. Ruim vanbinnen, rijk uitgerust en met slimme technologie die je niet verwacht in dit formaat.

Lees verder