Zaken als de inflatie, de toenemende complexiteit bij moderne auto’s en de gemiddeld vaak hoge schadelast bij EV’s zorgen ervoor dat de premies van autoverzekeringen blijven stijgen. In de afgelopen 2 jaar was zelfs sprake van een stijging van circa 30 procent.
De cijfers spreken voor zich: waar autobezitters in de periode juli 2021 tot juli 2022 gemiddeld 916,27 euro kwijt waren aan de autoverzekering, is dit bedrag in het jaar daarop gestegen naar 1.186,87 euro. Vergelijkingssite Independer signaleerde dat de verzekeringspremie in tien jaar tijd zelfs meer dan verdubbeld is.
Dat is echter niet omdat er veel meer schade wordt gereden dan vroeger. Het gemiddelde schadebedrag is een stuk hoger geworden, mede omdat nieuwe auto’s vol zitten met technologie. Denk daarbij aan veiligheidssystemen als dodehoeksensoren en automatische cruise control, en dan vooral aan de sensoren die nodig zijn voor een correcte werking van deze systemen. Die sensoren en lenzen zijn vaak op kwetsbare plekken geplaatst, zoals net achter de grille.
Ook de opkomst van EV’s draagt bij aan het hoger worden van de schadelast. Wederom niet zozeer omdat er met dit soort auto’s meer schade wordt gereden, maar door de accupakketten zijn elektrische auto’s wel zwaarder dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. Zodoende ontstaat er bij een aanrijding ook meer schade, omdat de impact met bijvoorbeeld een andere auto heftiger is.
Schadeherstel duurder bij EV’s
KPMG heeft in opdracht van BOVAG een marktstudie uitgevoerd waarin naar voren komt dat het schadevolume richting 2030 wat gaat afnemen, maar dat desondanks hogere uitkeringen gaan plaatsvinden omdat volgens het onderzoek de gemiddelde schadelast per auto gaat stijgen van 2.200 naar 3.400 euro.
Dat is niet alleen het gevolg van de inflatie, maar ook omdat EV-componenten duurder zijn en lastiger zijn te vervangen, waardoor het schadeherstel duurder uitvalt. De toenemende complexiteit van hedendaagse auto’s zorgt er sowieso al voor dat ze langer in de werkplaats staan dan vroeger, wat uiteraard tot uiting komt in de herstelkosten. Ook de materiaal- en loonkosten zijn gestegen. Zodoende is het niet zo vreemd dat de premies van autoverzekeringen aan het stijgen zijn. Iets dat ook bevestigd wordt door geld.nl, een vergelijkingssite voor verzekeringspremies.
Grote regionale verschillen
Opvallend blijven de grote regionale verschillen op het vlak van autoverzekeringen. Halverwege dit jaar waren autoverzekeringen in Den Haag gemiddeld het duurst, een WA-verzekering kostte op dat moment in deze stad gemiddeld 122,69 euro per maand. Ter vergelijking: in een kleinere stad als Assen waren autobezitters gemiddeld slechts 73,43 euro per maand kwijt aan hun autoverzekering.
De wereld van verzekeringspremies in volle gang is en dat komt (gedeeltelijk) door elektrische auto’s. Doordat elke auto veiliger wordt door onder andere de on-board veiligheidsvoorzieningen wordt het ook duurder om ze te repareren. Dit is een reden, naast andere externe factoren. Helaas moeten we aan deze veranderingen wennen.