Ga je binnenkort naar het buitenland? Dan krijg je te maken met andere namen van brandstoffen. Ook de kleuren van de tankzuil kunnen in het buitenland nogal verschillen van wat je gewend bent in Nederland. Hierdoor bestaat de kans dat je de verkeerde brandstof tankt zonder dat je het door hebt. In deze blog geven we je daarom graag tips en meer informatie over het tanken in het buitenland. Zo voorkom je het tanken van de verkeerde brandstof.
Zo heet jouw brandstof in het buitenland:
|
Euro95 |
Euro 98 |
Diesel |
LPG |
Duitsland |
Superbezin/Super 95 |
Superplus 98 |
Diesel |
LPG/Autogas |
Frankrijk |
Sans Plomb 95 |
Super Sans Plomb 98 |
Gazole/Diesel |
GPL |
Zwitserland |
Super |
Super Plus |
Diesel |
LPG/GPL |
Italië |
Bezina Senza Piombo/Verde |
Bezina Super Senza Piombo/Verde Plus |
Gasolio/ (Carburante) Diesel |
GPL |
Spanje |
Gasolina Sin Plomo 95 |
Gasolina Sin Plomo 98 |
Gasoléo/ (Aceite) Diesel |
-- |
Engeland |
Premium Unleaded |
Super Plus/ Super Unleaded |
Diesel |
|
Tsjechië |
Natural 95 |
Natural 98 |
Nafta/Mazot/Diesel |
LPG |
Kroatië |
(Euro) Super 95 |
(Euro) Super 98 |
Dizel/(Euro)Diesel |
LPG |
Denemarken |
Blyfri 95 |
Blyfri 98 |
Diesel |
LPG |
Hongarije |
Szuper 95 |
Szuper 98 /98 Oktan |
Diesel/Dizel |
-- |
Oostenrijk |
Super (bleifrei) |
Super Plus |
Diesel |
LPG |
Euro 95 of Euro 98
Rijd je benzine? Zorg dan dat je op de hoogte bent van het benodigde octaangetal van jouw auto. Dat staat in het instructieboekje of aan de binnenkant van de tankklep. In Nederland kennen wij benzine met een octaangetal (RON) 95 en 98, oftewel Euro 95 en Euro 98.
In andere landen zoals Duitsland, heb je ook de keuze uit benzine met een octaangetal van 91. Er zijn maar weinig auto’s die geschikt zijn voor benzine met een octaangetal van 91.
De Euro 95 die wij in Nederland tanken heeft een maximum ethanolgehalte van 10%, ook wel Euro 95 E10 genoemd.
Als je benzine met een maximum ethanolgehalte van 5% wil tanken, dan kom je in Nederland uit bij Euro 98 E5. In Duitsland heb je nog een tussenstap tussen Euro 95 E10 en Euro 98 E5. Namelijk Euro 95 E5. Dit is benzine met een octaangehalte van 95% en maximaal 5% ethanol.
In het buitenland heb je soms ook Euro 102 benzine. Voor de meeste auto’s is dit overbodig. Hier zit 0% ethanol in en wordt vaak gebruikt voor oudere motoren en oldtimers, of sportieve auto’s om maximaal motorvermogen te realiseren.
Diesel versus biodiesel
Voor veel dieselrijders is het even oppassen in het buitenland en voornamelijk in Duitsland. Want naast de normale fossiele diesel, wordt er op vrij grote schaal (accijnsvrije) biodiesel aangeboden. Deze biologische dieselbrandstof is echter alleen geschikt voor speciaal aangepaste, en speciaal daarvoor vrijgegeven voertuigen. De laatste tijd is de vrijgave hiervoor steeds vaker alleen voor vrachtwagens. Laat je dus niet verleiden door het vaak grote prijsverschil als je auto niet geschikt is voor biodiesel.
LPG
Lpg is goed te vinden in het buitenland. In het buitenland wordt de Nederlandse bajonetaansluiting op de vulpistolen nauwelijks gebruikt. Het is daarom handig om een verloopnippel mee te nemen om er zeker van te zijn dat de aansluiting past. Naast de zogenaamde Europa nippel (geschikt voor landen als België, Duisland, Engeland, Luxemburg) zijn er ook de Italië nippel (nodig in onder meer Frankrijk en Italië) en de Spanje nippel.
Aardgas (CNG)
Aardgas (ook wel CNG genoemd) is vooral in Duitsland en Italië een populaire autobrandstof. Daar waar LPG een restproduct van olieraffinage is, is CNG gewoon aardgas. Totaal verschillende producten die niet elkaars plaats kunnen vervangen en afwisselend gebruikt kunnen worden.
CNG is binnen Europa vrij goed te vinden, vooral in Duitsland en Italië. Je hebt verschillende routeplanners voor CNG die je kunt gebruiken om er zeker van de zijn dat er een CNG-vulstation op jouw route ligt.