Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

16-01-2025
Onderwerp
Verzekeringen

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Enorme financiële gevolgen

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft 75 procent van alle weggebruikers aan weleens een telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Appen achter het stuur kan niet alleen levensgevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook enorme financiële gevolgen hebben. Het gebruik van een smartphone achter het stuur wordt door deze verzekeraars gelijkgesteld aan rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit betekent dat, bij bewezen telefoongebruik tijdens een ongeval, de verzekeraar de uitgekeerde schade kan verhalen op de bestuurder. De financiële consequenties kunnen aanzienlijk zijn. Bij ernstige letselschade kunnen de kosten oplopen tot in de miljoenen euro’s, wat in de extreme gevallen kan leiden tot persoonlijk faillissement.

Schade en bewijslast

Verzekeraars zijn wettelijk verplicht om schade aan derden te vergoeden, zelfs als de verzekerde bestuurder tijdens het ongeval zijn smartphone gebruikte. Echter, bij bewezen telefoongebruik kunnen verzekeraars deze kosten op de bestuurder verhalen. Het verzamelen van voldoende bewijs is cruciaal en kan bestaan uit getuigenverklaringen, dashcambeelden, slimme camera's langs de weg of politierapporten.

Het bewijzen van telefoongebruik achter het stuur blijft een uitdaging. Hoewel slimme camera's en verkeersobservaties kunnen helpen, is het in de praktijk vaak lastig om vast te stellen dat een bestuurder zijn smartphone gebruikte op het moment van een ongeval. Toch benadrukken verzekeraars dat ze bij voldoende bewijs niet zullen aarzelen om de financiële gevolgen op de veroorzaker te verhalen. Ook als een verzekeraar appen achter het stuur niet specifiek in de polisvoorwaarden noemt, bestaat de mogelijkheid dat je zelf moet opdraaien voor de kosten.

Conclusie

Met deze aangescherpte voorwaarden hopen verzekeraars niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook bestuurders bewuster te maken van de ernstige financiële risico's die gepaard gaan met het gebruik van een smartphone achter het stuur. Het advies is duidelijk: laat je telefoon met rust tijdens het rijden.

Andere nieuwsberichten

Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland
09-05-2025

Voorkom boetes: verplichte auto-uitrusting per EU vakantieland

Als je met de auto op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. In veel Europese landen gelden specifieke regels over welke uitrusting je verplicht in je voertuig moet hebben. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes of andere ongemakken.

Lees verder
Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard
08-05-2025

Wij breiden uit met Toyota: vanaf 1 juli ook in Valkenswaard

Per 1 juli 2025 openen we een nieuwe Toyota-vestiging in Valkenswaard. Daarmee breiden we ons netwerk uit naar 9 locaties in Zuid-Nederland, zodat we jou nog beter van dienst kunnen zijn – dichtbij huis, met de service die je van ons gewend bent.

Lees verder
Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss
01-05-2025

Oostendorp Autogroep verwelkomt Suzuki in Oss

We breiden uit! Vanaf vandaag, 1 mei, ben je van harte welkom bij onze gloednieuwe Suzuki-vestiging in Oss. Met deze uitbreiding versterken we onze positie in de regio én zetten we een mooie stap in onze samenwerking met Suzuki.

Lees verder
Airco Controle – Waarom belangrijk?
22-04-2025

Airco Controle – Waarom belangrijk?

Geen koele lucht, beslagen ramen of een muffe geur? Grote kans dat je airco snakt naar een onderhoudsbeurt. Veel automobilisten vergeten hun airco, terwijl een simpele controle problemen én kosten kan voorkomen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Lees verder
Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen
18-04-2025

Aquaplaning: Wat het is & Wat te doen

Stel je voor: je rijdt op de snelweg, het regent keihard en ineens voelt je auto alsof hij loskomt van de weg. Geen grip, geen controle. Dát is aquaplaning. Eng? Zeker. Maar geen paniek – je kunt het vaak voorkomen en weet je wat? Ook als het gebeurt, kun je veilig blijven. In deze blog leggen we uit hoe.

Lees verder
Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld
17-04-2025

Fietslease 2025: aantrekkelijk en duurzaam geregeld

Fietslease is in 2025 uitgegroeid tot een van de meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden. Steeds meer organisaties omarmen het als slimme manier om duurzaam vervoer te stimuleren, medewerkers vitaal te houden en aantrekkelijker te worden als werkgever. Met de fietsleaseregeling van Oostendorp Lease geef je je medewerkers alle vrijheid om te kiezen wat bij hen past, met maximaal gemak, fiscaal voordeel en zonder verrassingen.

Lees verder
Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten
24-03-2025

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten

Heb je autopech of schade en weet je niet wie je moet bellen? Je bent niet de enige: pechhulp en schadehulp worden vaak door elkaar gehaald. Toch is het verschil essentieel om snel de juiste hulp te krijgen. In deze blog leggen we kort en krachtig uit wat het verschil is én waar je direct terechtkunt.

Lees verder
De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024
14-02-2025

De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024

De autoleasemarkt is volop in beweging. In 2024 zien we een aantal interessante ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes van zakelijke en particuliere leaserijders. Van de groei in elektrisch rijden tot de blijvende populariteit van compacte SUV’s. Dit zijn de tien belangrijkste trends in de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Lees verder
Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw
17-01-2025

Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw

Elk jaar worden de verkeersboetes in Nederland opnieuw vastgesteld. Voor de meeste verkeersboetes betaal je in 2025 ongeveer €10 meer dan in 2024. Deze aanpassing is het resultaat van een indexering van 3,2% op basis van de consumentenindex, bedoeld om boetes in lijn te houden met inflatie. Naast de verkeersboete betaal je administratiekosten, deze blijven ongewijzigd op €9.

Lees verder