Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

16-01-2025
Onderwerp
Verzekeringen

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Enorme financiële gevolgen

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft 75 procent van alle weggebruikers aan weleens een telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Appen achter het stuur kan niet alleen levensgevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook enorme financiële gevolgen hebben. Het gebruik van een smartphone achter het stuur wordt door deze verzekeraars gelijkgesteld aan rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit betekent dat, bij bewezen telefoongebruik tijdens een ongeval, de verzekeraar de uitgekeerde schade kan verhalen op de bestuurder. De financiële consequenties kunnen aanzienlijk zijn. Bij ernstige letselschade kunnen de kosten oplopen tot in de miljoenen euro’s, wat in de extreme gevallen kan leiden tot persoonlijk faillissement.

Schade en bewijslast

Verzekeraars zijn wettelijk verplicht om schade aan derden te vergoeden, zelfs als de verzekerde bestuurder tijdens het ongeval zijn smartphone gebruikte. Echter, bij bewezen telefoongebruik kunnen verzekeraars deze kosten op de bestuurder verhalen. Het verzamelen van voldoende bewijs is cruciaal en kan bestaan uit getuigenverklaringen, dashcambeelden, slimme camera's langs de weg of politierapporten.

Het bewijzen van telefoongebruik achter het stuur blijft een uitdaging. Hoewel slimme camera's en verkeersobservaties kunnen helpen, is het in de praktijk vaak lastig om vast te stellen dat een bestuurder zijn smartphone gebruikte op het moment van een ongeval. Toch benadrukken verzekeraars dat ze bij voldoende bewijs niet zullen aarzelen om de financiële gevolgen op de veroorzaker te verhalen. Ook als een verzekeraar appen achter het stuur niet specifiek in de polisvoorwaarden noemt, bestaat de mogelijkheid dat je zelf moet opdraaien voor de kosten.

Conclusie

Met deze aangescherpte voorwaarden hopen verzekeraars niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook bestuurders bewuster te maken van de ernstige financiële risico's die gepaard gaan met het gebruik van een smartphone achter het stuur. Het advies is duidelijk: laat je telefoon met rust tijdens het rijden.

Andere nieuwsberichten

Toyota CH-R+ 2026: nieuwe koers richting elektrisch rijden
24-10-2025

Toyota CH-R+ 2026: nieuwe koers richting elektrisch rijden

Lees verder
Veilig onderweg: Winterbanden vs All season banden
14-10-2025

Veilig onderweg: Winterbanden vs All season banden

Kies je voor winterbanden of all season banden? Met de juiste set rijd je veiliger, zuiniger en zonder zorgen de winter door. In deze blog lees je wat de verschillen zijn, hoe lang all season banden meegaan, wat ze kosten en waar je op moet letten als je ermee naar Duitsland of Oostenrijk rijdt.

Lees verder
Tevredenheid over EV actieradius verschilt sterk per merk
02-10-2025

Tevredenheid over EV actieradius verschilt sterk per merk

Een onderzoek onder ruim 3.000 EV-rijders laat zien dat ervaringen met de actieradius sterk verschillen per merk. Een merk springt hier wel bovenuit. Benieuwd welk merk dit is?

Lees verder
Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit
23-09-2025

Toyota Prius: Na 25 jaar de stekker eruit

Na 25 jaar neemt Toyota afscheid van de Prius op de Nederlandse markt. Sinds de introductie in 1997 stond de Prius aan de wieg van hybrideauto’s en liet het zien dat zuinig, betrouwbaar en milieuvriendelijk rijden prima samen kan gaan. Het model werd wereldwijd een icoon en inspireerde talloze andere hybride en elektrische voertuigen. Hoewel de Prius jarenlang het gezicht van Toyota’s groene technologie was, kiest het merk er nu voor om de productie en verkoop in Nederland te beëindigen.

Lees verder
Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten
23-09-2025

Terugblik Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten

Prinsjesdag betekent traditiegetrouw nieuwe plannen die direct voelbaar zijn voor iedereen die een auto rijdt of zakelijk inzet. Belastingen, bijtelling en accijnzen veranderen en ook milieuregels worden aangescherpt. Dat heeft gevolgen voor werkgevers, leaserijders en zelfstandigen. In deze blog lees je wat er de komende jaren verandert en hoe dit invloed kan hebben op jouw autokosten en keuzes.

Lees verder
Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽
20-08-2025

Oostendorp 32 jaar trotse sponsor van FC Den Bosch ⚽

Al meer dan drie decennia zijn Oostendorp Automotive en Oostendorp Lease trotse partner van FC Den Bosch. Een samenwerking die gebouwd is op vertrouwen, loyaliteit en wederzijds geloof in elkaar. Afgelopen vrijdag werd deze hechte band officieel bekrachtigd met een nieuwe overeenkomst voor vier jaar, waarmee we onze verbondenheid met de club en de regio verder versterken.

Lees verder
Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition
14-07-2025

Hyundai KONA Electric als veel goedkopere Pure Edition

De Hyundai Kona Electric ken je misschien al als een betrouwbare en praktische elektrische auto. Maar Hyundai heeft er nu een nieuwe uitvoering aan toegevoegd die het aanbod nét wat interessanter maakt. Wat er precies veranderd is, leggen we je graag uit.

Lees verder
Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd
14-07-2025

Vernieuwde Toyota bZ4X 2025: scherp geprijsd en flink verbeterd

De vernieuwde Toyota bZ4X komt in december 2025 naar Nederland. Het model heeft een lagere vanafprijs, meer batterijkeuze, een groter bereik en snellere laadtijden. Ook is het design vernieuwd en is er een nieuwe, grotere Touring-variant.

Lees verder
De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig
10-07-2025

De gloednieuwe Mazda CX-5: groter, slimmer en nog steeds lekker eigenzinnig

Mazda heeft de nieuwe generatie CX 5 gepresenteerd. Een model dat nog altijd een belangrijke rol speelt binnen het aanbod van het merk, en nu opnieuw is vormgegeven met meer ruimte, verfijnde technologie en opvallend genoeg: een 2,5 liter benzinemotor als standaard. In deze blog lees je wat er allemaal veranderd is, wat Mazda juist heeft behouden en waarom deze SUV nog altijd interessant is voor wie waarde hecht aan rijden zónder franje, maar mét kwaliteit.

Lees verder